Annons:
Etikettsajten
Läst 2338 ggr
Challesengla
7/28/12, 11:40 PM

Massa blandat

Hej!

JAg är ny här på trädgård och har massa frågor?

Har stuga i Norberg/Västmanland som vi åker till året runt. Dels för att koppla av men även för att våra hundar ska få springa lösa och njuta av skog och mark. Lite drygt 4000 kvm har de till sitt förfogande.

När vi köpte stugan för 13 år sen fanns det igenting annat än 5 svartvinbärs buskar:(.

Jag hade önskat mig lite fruktträd m.m.

Men, men, nu har jag börjat plantera lite av varje.

Bärbuskar men i nästan samtliga har jag fått myror, svarta eller röda lite olika. Vad kan jag göra för att bli av me dem?

Syrener är de zon indelade eller klarar sig de flesta överallt?

Pioner, hur och när ska de ev beskäras?

Kan man göra något för att mota huggorm i grind? Slänga ut snus har jag hört, fungerar det?

Tack på förhand för kommande svar.

Annons:
Bjornen
7/29/12, 5:07 AM
#1

Många syren klarar zon 6 utan problem, men en del ädelsyrener har sämre härdighet. Även en del syrenarter har sämre härdighet men de säljs inte i normal handel och kanske inte alls i Sverige. Toppympade dvärgsorter bör undvikas då de är känsligare. Jag sjäv har kanske 30 (varav en del ännu inte har blommat) olika sorter i min visningsträdgård i zon 6.

Pioner klipper man ner bäst på våren, så att det gamla bladverket kan fungera som vattenavledare under höst och vinter. Trädpion beskärs inte alls.

Myror kan bekämpas med riklig vattenbegjutning.

Enlgt gammal folktroskulle man plantera libbsticka utanfr dörren för att slippa allt ont och ormar.

Upp till toppen
Annons: