Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 9280 ggr
Nosen
2012-05-29 13:58

Hur sköter man den här blomman?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick en blomma i present och fick veta att den kallades för brudslöja förr i tiden. Vad den kallas idag lade jag inte på minnet och nu när jag skulle googla skötsel så hittade jag inte blomman!

Det är så att den har börjat slokna och det blir mindre och mindre blommor på den :(

Jag fick höra att jag skulle knipsa av de blommor som börjar dö. Då skulle nya växa ut. Detta har jag skött jättenoga.

Blomman står i ett annat fönster nu med inte lika starkt solljus för att i det första fönstret så blev den nästan grillad.

Kanske den behöver mer skugga ändå? Eller mer solljus? Jag kanske vattnade för mycket?

Jag vill så gärna att den ska överleva känner mig så kass på detta. Den var så fin när jag fick den och jag fick höra att den skulle växa och hänga nedanför kanten så fint som en brudslöja. Men nu blir den i stället mindre och mindre och sloknar :(

Det ser ut som att den har "släppt från jorden" när jag kollar i krukan. Jag fattar inte vad som har hänt! För mycket vatten eller?

Hjälp! Hur sköter man den här blomman på bästa sätt?

Annons:
Åsa S
2012-05-29 15:24
#1

Heter Betlehemsstjärna (brudslöja är något helt annat), gillar att stå svalt. trivs ofta bättre utomhus i halvskuggigt läge är flerårig utomhus i åtminstone södra och mellersta sverige ifall den planteras lite upphöjt och hyfsat väldränerat. Trivs inte så jättebra i inomhusmiljö.

http://www.odla.nu/vaxtlexikon/krukvaxter/betlehemsstjarna-rivieraklocka

Nosen
2012-05-29 17:25
#2

#1 Tack för den informationen, då provar vi att sätta den utomhus i en ampel vid ytterdörren där det är halvskugga :)

Bjornen
2012-05-29 21:55
#3

Betlehemsstjärna har ibland även kallats som brudslöja. Jag skulle inte chansa att plantera den utomhus. Sannolikt finns det flera olika kloner och någon kan vara härdig i södra Sverige.

Många Campanulor bildar ett mycket intensivt rotsystem och brukar därför vara svåra att vattna, då vattnet rinner ner innanför krukan och ut. Därför bör de då och då läggas i blöt så hela krukklumpen blir blöt.

beem
2012-05-29 22:29
#4

Plocka bort allt utblommat så blommar den längre. Om den får gå i frö tar det mycket kraft av växten och blomningen blir sämre.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Nosen
2012-05-29 22:32
#5

#Jag bor i v-norrland så då kanske jag ska ta in den igen då?

Vattningen verkar vara himla krånglig. Jag trodde att jag hade vattnat för mycket och att den började slokna för det.

Ska jag vänta tills den blir helt torr och sen lägga den i blöt? Eller ska jag lägga den i blöt lite då och då?

Fan det är min första blomma här hemma, har alltid velat haft fina blommor i fönstret, hade bara gröna blommor förut och nu dör min första. Fan då :(

Bjornen
2012-05-29 22:37
#6

De tycker inte om att stå i vatten men dränkning bör göras minst en gång i veckan åtminstone sommartid. Den ska dock rinna av innan den sätts i eventuell ytterkruka.

Annons:
Nosen
2012-05-29 23:55
#7

#4 Jag har försökt så gott det går, men verkar som att jag har missat några. Jag visste inte om det var knoppar eller frökapslar. Kanske det är därför den har sloknat så mycket…

#6 Tack för infon!

bluejasmine
2014-12-05 12:52
#8

någon som har en stickling av betlehemsstjärna blomman? betalar frakt osv. susanjonsson@hotmail.com

Upp till toppen
Annons: