Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 22532 ggr
MLL
2012-05-20 19:06

Myror

Hjälp!!! Känns som hela min tomt 2500kvm är ett enda stort myrbo. Vita, gula,svarta och röda. Gräsmattan ser ut som det var sorkar små kullar av sand, men det är myror…..myror….. är trött på myror…..Hjälp!!!!!

MLL

Annons:
WiolaH
2012-05-21 08:58
#1

Samma här, myro, myror och åter myror och myror överallt…… -har något mindre tomt än MLL tackolov. Har lagt ut Myrr men de bara flyttar till annat ställe på tomten.

Även jag har olika sorter små svarta, stora svarta, små ettriga röda som ger mej kliande utslag när de bits……

Hade en vän till hjälp i trädgården igår och han var väldigt förvånad över alla myror som finns precis ÖVERALLT i hela trädgården…….

Är det någon som har några goda råd att ge, känns inte bra att hålla på med Myrr hela tiden och det blir väldigt dyrt då även min tomt är ganska stor

XxKimxX
2012-05-21 12:28
#2

Jag hittade DET HÄR när jag sökte på google Glad

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Halvdansken
2012-05-21 13:39
#3

Asötningsmedlet Aspartam är effektivt mot myror. Köp nån saft (Fun tex) som innhåller det och häll ut.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MLL
2012-05-23 17:16
#4

Tack ska prova saften och nelikkrydda

MLL

Nosen
2012-05-24 18:56
#5

Jag kan dela med mig av mammas husmorsknep:

Plocka Renfana och lägg buketter längs med kanten på huset och runt altanen, ja överallt! Mamma gjorde det förut och myrorna försvann och sågs inte till på flera år.

Renfana kan man även hänga i buketter i taket inomhus för att få bort flugor och mygg.

Vi har provat med massa Fun light direkt på stacken här hemma. Det kanske dödade några tusen myror men vi har inte sett någon skillnad.

Vi har även testat att strö grovsalt på altanen, det fungerade tills saltet försvann och myrorna kom då tillbaka.

Nyligen strödde vi Myrr direkt på stacken med hopp om att drottningen skulle dö och att myrorna kanske flyttar, vi får se i slutet på sommaren om de är kvar eller inte.

En sak vi ska testa i höst är att sticka ett järnspett rätt ner i stacken. Då färdas kälen ner i spettet och myrorna fryser ihjäl under vintern.

Känns rätt så taskigt att ha ihjäl dom men vi har upp emot fem stackar runt huset så den närmaste måste vi ha bort om vi överhuvudtaget ska kunna vistas på altanen.

WiolaH
2012-05-24 19:11
#6

Har fått massor med bra tips, men inget som passar en stor gräsmatta plus rabatter…… Jag har inga myror inomhus, tackolov, räcker med dem jag har utomhus :-(

Jag provade FUN light förra sommaren och det fungerade jättebra när man bara ska ha bort ett myrbo under och inuti EN kruka, det gick åt ganska mycket……. -men jag kan inte tänka mej att sprida det på hela gräsmattan. Renfana kan kanske göra susen i rabatterna, värt att prova iallafall :-)

Hoppas fortfarande få nåt tips till gräsmattan, det är myror överallt o dom bits! Det går inte att gå barfota :-(

Annons:
MLL
2012-05-26 11:25
#7

Tack för alla tips ska nu googla på Renfanadå jag inte vet hur de ser ut.

MLL

MLL
2012-05-28 14:05
#8

Info 1 .  Myrornaskrig.

Vakande med hela köket fullt av myror.

De inköpta dosorna skrattade de bara åt.

In i kryddskåpet hittade ingen kryddnejlika utan tog kryddpeppar hade runt på ena sida av huset. Det tyckte de inte om!

Inne hade jag krigsdans,väck, väck väck och de är för tillfället VÄCK!!

MLL

MLL
2012-05-30 17:56
#9

Info 2. i Myrornaskrig.

Skulle titta till mina odlingslådor ,den ena var det fullt av myror.

La dit 2 inköpta dosor. Dagen efter de mesta var borta.  Pepprat med kryddpeppar i lådan och runt hela min odlingsplätt.

Väntar nu ett tag för att se resultatet innan jag börjar odla.

MLL

anki1
2012-05-30 20:51
#10

jag har faktiskt provat aspartami ett myrbo som fanns i enstubbe. vid koll nuförlite sen fanns inga myror kvar. Jag had coca cola light.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
2012-06-03 11:25
#11

De der könstugô dryckerna är ju inte hälsosamma för människor, så de borde inte vara det för myrorna heller.

Myrorna är viktiga nyttodjur som håller diverse olika skadeinsekter borta. Bekämpa myrorna med gifter betyder bara att också växterna måste sprutas för att ta bort skadedjuren.

Måste man ovillkorliga ta bort myrorna finns det ett effektivt medel som heter diväteoxid.

walter
2012-06-14 04:57
#12

Vet inte riktigt hur effektivt hjorthornssalt är, men jag hade ner det där jag såg myror gå ner. Strax efter blev det aktivitet, dom tog äggen och drog iväg.

hej

[deen]
2012-06-14 20:32
#13

#11 Skojigt! Dränker man dem då eller? Isåfall hur? Glad

Annons:
Bjornen
2012-06-15 01:27
#14

Myror gillar inte vatten och om man har vatten slangen påboet under timmar måste de flytta.

[deen]
2012-06-15 10:08
#15

#14 Sant, och verkligen ett miljövänligt tips!

MLL
2012-06-17 16:26
#16

Ett Tips från Anticimex var att hälla kokhett vatten i boet.

MLL

Upp till toppen
Annons: