Annons:
Etikettträdgårdsböcker-och-kurser
Läst 6624 ggr
Maidens
2012-01-23 11:08

Bra trädgårdsböcker?

Jag flyttar snart till "landet" och får då en stor trädgård på nästan 2000Kvm, nu är den i stort sett bara en stor gräsmatta men jag kan knappt bärga mig innan jag får börja plantera och fixa. Vi bor i växtzon 1 men i ganska blåsigt oskyddat läge.

Nu är jag dock helt novis när det kommer till trädgård så jag behöver lite hjälp.

Jag vill gärna ha lite förslag på bra trädgårdsböcker. Mitt mål är att ha en klassisk/romantisk trädgård med mycket Rosor och andra vackra blommor.

Jag har inte alls någon koll på när under året man gör vad. Som beskärning, plantera blomsterlökar osv. Så en allt-i-allo-trädgårdsguid är det jag behöver.

Har ni några förslag?

Annons:
Bjornen
2012-01-23 11:43
#1

Det finns ett otal av trädgårdsböcker. Tyvärr är det få riktigt bra böcker, som täcker hela området. Några väldigt bra böcker gavs ut på 60- och 70-talet, men dessa är nästan omöjliga att få tag i. En sådan är till exempel "Friska växter" av O. Bagge Olsen (utgiven omkring 1968) och är en mycket bra grundbok i odlingens mysterier på ett teoretiskt plan. Det de flesta både erfarna, oerfarna och yrkesverksamma saknar och därför har användningen av kemikalier ökat. Även Det Bästas Trädgårdsbok(?) i två delar är bra, men den är i vissa avseende lite omodern. Borde finnas fortfarande på biblioteket. Däremot finns många olika bra specialböcker om olika växtgrupper eller anläggningar. Det är bättre att skaffa lite dyrare och större böcker än att skaffa många mindre och billiga. Många skriver om samma fakta och är alltför lika.

Till mina trädgårdskurser brukar jag skriva eget material samt kopiera enstaka sidor ur olika böcker (i enlighet med kopieringsavtal för studiecirklar).

Det finns flera allmänna trädgårdsböcker som är översatta från andra språk. Flera av dem säljs väldigt billigt men de är inte anpassade för svenska förhållanden. Därför finns en hel del felaktig fakta som inte bör användas av "nybörjare" utan vidare.

Åsa S
2012-01-23 12:42
#2

Fast det finns ju en bra bok som är hyfsat billig och det är Beskärningsboken av Vollbrecht, Alm och Veltman. Trädgården klarar sig dock utan beskärning några år åtminstone så kan man inget har man ju tid på sig att lära sig lite grunder.

Är en bra idé att låna på biblioteket och få tips och ideer därifrån. Om du någon gång funderar på köksland stort eller litet kan jag rekommendera Lena Israelssons böcker. Sedan kan man ju hitta en hel del info på ex. siten odla.nu.

mariatingsund
2012-01-23 17:12
#3

Du kan låna hem inspirationsböcker från biblioteket, och när du vet hur du kan förvandla gräsmattan till ditt eget paradis, googlar du på kunskaper. Det flesta finns skrivna på nätet, vilken jord/väderstreck/läge/skötsel behöver växter, men när du köper en växt på plantskola, hjälper personalen dig med jordtips/förbättring mm också. Mitt förslag att gör bara en liten del i taget, sätt träd och buskar först när du vet var de kan/ska stå.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Halvdansken
2012-01-23 19:23
#4

Bra allroundböcker att börja med är

Din Trädgård av Karin Berglund och

Vår Trädgårdsbok Kvant/Palmstierna.

Rejäla saker där det mesta står man behöver veta som nybörjare.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2012-01-23 19:25
#5

Du kan också prenumerera på tidningar och få tips på nätet. Allt om Trädgårds forum är väldigt aktivt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maidens
2012-01-24 16:20
#6

Tack snälla ni för era tips!

Jag ska kolla upp de böckerna ni rekommenderar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: