Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd och bärbuskar Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Ogräs och vilda växter Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Krukväxter pelargoner Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Vilken sorts blomjord?

2012-01-17 19:46 #0 av: MaMaMade

Jag ska plantera om en aloe-variant åt min brukare o undrar vilken jord jag ska köpa; vanlig blomjord el kaktusjord? Det verkar som om den stått i vanlig jord men i en väldigt liten kruka, dvs "trångt om fötterna".

Ska jag låta skotten ligga o torka lite innan jag sätter dem el kan jag sticka ner dem direkt. Påse över krukan så att jag inte övervattnar?

Var länge sedan jag duttade med fetbladiga växter...

Anmäl
2012-01-18 07:22 #1 av: Bjornen

Bästa jorden är vanlig planteringsjord som blandas med sand och grus. Fetbladsväxter bör få snittytorna torra och man kan oftast vänta någon dag med sättningen i jord. Snittytorna bör åtminstone inte vara fuktiga.

Anmäl
2012-01-18 07:52 #2 av: MaMaMade

Tack Bjornen! Pålitlig som vanligt! Glad

Planteringsjord har jag men var hitta sand o grus nu...nåja, får väl plantera om dem när snön försvunnit i maj.

Anmäl
2012-03-15 12:49 #3 av: Rosino

Kanske det fungerar att blanda med icke-klumpbildande kattsand? Skrattande

Anmäl
2012-03-15 18:45 #4 av: Bjornen

Använd inte kattsand, åtminstone vissa sorter kan innehålla giftiga ämnen.

Anmäl
2012-03-15 21:54 #5 av: Rosino

Låter konstigt med giftiga ämnen i kattsand, men kanske det är så.

Anmäl
2012-03-16 08:22 #6 av: plutopellis

Jag hade en aloe vera en gång, en sån som är på bilden här inne till salu om ni sett den.. Den växte som ogräs och jag hade den i helt vanlig blomjord. Levde i flera år tills den vuxit sig ful och jag började dela och ha mig..

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!