Annons:
Etikettsajten
Läst 5029 ggr
LovePoppy
10/7/11, 11:56 PM

Vart hittar man arters namn?

Hej!

Jag har sökt på olika arter men hittar inte vad de heter. Så jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med vart man hittar olika namn på dessa arter:

Orkidée

Ros

Pion

Cyklamen

Rhodedendron

Azalea

Flox

Tulpan

Iris

pelargon

Skulle vara jättesnällt om någon skulle kunna hjälpa mig med detta!

Mvh Johanna :)

Annons:
Bjornen
10/8/11, 7:08 AM
#1

Av orkideer finns kanske 40.000 arter och 110.000 hybrider. Rosor finns i många tusen sorter, liksom tulpaner, rhododendron och pelargoner. Övriga släkten räknar man från drygt 20 arter och upptill något hundratal arter, däremot finns de i många olika sorter.

Om du har bilder på dem kan jag artbestämma dem.

LovePoppy
10/8/11, 10:43 AM
#2

Det är så att jag ska döpa mina kaninungar enligt ett blomart, därför undrade jag vart man kan se arternas namn inom dessa blommor. Så det är inget att artbestämma. Har du någon hemsida där man kan se namn på blommorna?

Bjornen
10/8/11, 8:15 PM
#3

Enklast är om du tittar i någon trädgårdsbok som finns på biblioteket. Visst finns det bra hemsidor men de är nog lite för omfattande. Jag brukar använda några amerikanska botaniska trädgårdars hemsidor, men de omfattar omkring 20.000 arter eller mera.

tomas nilsson
10/9/11, 12:22 AM
#4

Gå till din lokala trädgårdshandel och prata med dom. Det brukar jag göra om jag är osäker på en växt. Mvh: Tomas.

Krumas
10/9/11, 7:36 PM
#5

#0 flera av de växter du räknar upp har du redan det latinska (vetenskapliga) namnet på.

Orkidéer är familjen Orchidaceae, med jättemånga släkten och tusentals arter.

Ros- Rosor tillhör släktet Rosa

Pion- pionsläktet heter Paeonia

Cyklamen- heter Cyclamen. Nästan alla odlade sorter härrör från arten Cyclamen persicum.

Rhodedendron- heter likadant på latin.

Azalea- var förr ett eget släkte men räknas nu till Rhododendron.

Flox- släktet Phlox

Tulpan- Tulipa

Iris- Iris

pelargon- Pelargonium

Krumas
10/9/11, 7:39 PM
#6

Sen finns det sortnamn om det är de du söker men en art har alltid sasmma namn men odlade sorter har egna namn.

Googla på databaser för Växtnamn eller kolla plantskolornas hemsidor. Sök på tex Rosor så ser du hur många sorter som finns.

Annons:
Halvdansken
10/12/11, 2:08 PM
#7

Så finns det handelsnamnet också. Det där med namn är en djungel.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

SLgH
10/13/11, 8:44 PM
#8

Det heter "var" inte vart. Var har du varit, vart ska du gå, liksom.Cool

dolfen
10/14/11, 7:32 PM
#9

Kanske beställa en frökatalog och bläddra igenom?

Kanske beställa fröer och odla lite godsaker till kaninerna.

"Vart" Flört är det för skillnad mellan kaniner och harar? Har för mig att det ska ha något med öron och/eller bakbenen att göra.

Glad

Halvdansken
10/14/11, 9:29 PM
#10

Man tar inte fel på en kanin och en hare. Hararna är 4 gånger större och rör sig helt annorlunda.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

LovePoppy
10/14/11, 10:52 PM
#11

#10 Harar är inte alls större än vissa kaniner. :) Skillnaden på harar och kaniner är nog mest dräktigheten.

Bjornen
10/15/11, 12:31 AM
#12

Fälthare är mycket större än skogsharen, men korsningarna av dem blir sterila små kaniner.

Halvdansken
10/15/11, 1:23 PM
#13

Ok, så är det fältharar vi har för det är jättestora.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: