Annons:
Etiketterträdgårdsdesignträdgårdstrenderträdgårdsprylar
Läst 8818 ggr
mariatingsund
8/2/11, 10:18 AM

ny trädgård utav skogsområde

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Projekt: vår fd.skog som planeras att bli en lummig naturlig trädgård fullt med blommor, bär, fruktträd, skog o vatten. Jag bifogar en bild hur det ser ut idag. Förutsättningarna är goda för man kan göra terrasser på olika markhöjd.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
mariatingsund
8/2/11, 10:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

För gamla träd liksom slyet ska sågas, ska täckas för ogräs, matjord ska fyllas på, snickerier ska byggas, buskar träd mm ska planteras… Massor av jobb, men om vi börjar nu, kan vi som pensionärer äta våra höns ägg och egna morötter mm :-)

Jag hade gärna velat om ni som har gjort egna trädgårdar, eller "bara" har goda idéer, kan ge lite synpunkter och tips, vilka missar ska vi inte göra.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

740tjejen
9/9/11, 10:43 AM
#2

Härligt projekt.

ha många bänkar, utplacerade.  både i skugga och sol. På vintern kanske man vill grilal korv så då kan man ju göra en mysig eldstad i närheten av dammen kanske, Går ju även användas under sommarens kvällar. :)

mariatingsund
9/9/11, 1:24 PM
#3

Tack för tipsen, grill hade jag inte tänk där men det är en utmärkt idé :-)

Om någon av er har tips hur man bäst tar bort sly, rötter, bättrar jord i ett gammal gran o tallskog för att det ska bli bra för fruktträd t.ex. då tar jag  tacksamt emot alla råd.

Vi hyr in folk som tar ner de jättestora träden, slyet hade vi själva tänkt röja, men sen då. Stubbfräsning är en självklarhet, men vad gör man med alla dessa smårötter sen? Kan inte köra in med traktor eller grävmaskin.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
9/10/11, 7:05 AM
#4

En naturtomt bör man vara siktig att förändra för mycket. Jag tycker det är viktigt att man nyttjar marken på ett naturligt sätt och bevarar naturliga kupering. En långsam bearbetning ger större chans att låta det växa fram. Lite högre stubbar kan bli fina sittplatser. Levande eller döda träd kan fungera som stöd åt klätterväxter.

Grönsaksodling kan ske i pallkragar och ännu hellre i hemsnickrade odlingsramar som kan ha lite rundare former eller sneda och vinda efter naturen. Stenar som finns ska man bevara och utnyttja för att plantera vid. Fuktälskande växter planteras vid avrinningsytan.

En naturtomt är alltid mera lättskött med få gräsytor som behöver klippas regelbundet. Slåtter en gång per år med lie istället.

En naturtomt som har gjorts om är mycket svårt att återställa. Däremot kan den föränrdas. Skynda långsamt. Undvika raka linjer.

mariatingsund
9/10/11, 8:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack Björnen, det är precis så vi har tänkt. Vi kommer att utnyttja marknivåerena istf jämna dem. Om du ser ritningen, vill jag helt bevara det vilda med tillägg av en damm längs borta mot skogen som ger bakgrund också. Och de helgröna pluttarna föreställer upphöjda odlingsbäddar. Men eftersom jag vill få några fruktträd och bärbuskar att trivas, och få bort slyet som har rötter överallt,  det är mest det jag har problem med. Jag har en vision hur det ska se ut när det är färdigt, och det innebär definitivt inte gräsmatta. Längst bak mot skogen SKA se ut som skogen, med bara en stig runt dammen. Jag bifogar en bild på enkelheten, det tog vi på en trädgårsresa.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bjornen
9/10/11, 9:26 AM
#6

Sly bekämpas bäst omkring Botvid (28/7). Om det björk kan dessa tas på vårvintern, då de blöder som bäst. Stora björkar sågas omkull under vårvintern och det kan innebära att stubbskotten uteblir. Ett alternativ för andra lövträd är barkning som gör att rotsystemet dödas.

Annons:
mariatingsund
9/10/11, 7:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tack Björnen. Vi har också funderat runt om vi ska inhägna området ett år (minst) och skaffa en eller två grisar. Vad tycker ni om det, kan det vara en bra lösning? Asp har vi gott om, rönnbär, granar, tallar, och småbjörkar samt ekar. Minst en-två tre av varje sort vill vi spara, och resten skulle röjas och ge plats till några fruktträd och bärbuskar. Jag har varit som en galning i år att stoppa i munnen alla sorters bär och jag tror att jag saknade nog vitaminerna därav denna "hunger" efter frukt och bär.

Vi ska ha yxan i största hugg 28 juli nästa år, det ska jag komma ihåg. Men jag hörde att det är nästintill omöjligt bli av med asp.

Vi har börjat röja så smått, men det behövs nog flera människor i heltid för att komma någonvart så det märks. Men vi får ta det i vår egen takt, öppna stenmuren först och märka ut gångarna… Vi lär nog jobba med det så länge vi lever. I bilden syns (syns knappt) första två stegen ner till skogsområdet.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
9/11/11, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och andra sidan stenmuren - gamla gränsen blev så fin när vi har flyttat spireahäcken.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Aloe.Vera
2/21/14, 9:41 PM
#9

vilka härliga bilder..längtar nu efter sommaren..🌺❤️

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Chieko
2/26/14, 7:18 AM
#10

Det här var ju en gammal tråd. Om TS hittar den, uppdatera oss gärna! Jag är nyfiken på hur det gick!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

mariatingsund
2/26/14, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

så fort går det ju inte, har sågat ut de gamla tallarna och granarna, även asp och rönn åkt ut, och har börjat bygga. Vi har ju annat också för oss, inte bara trädgården, och när man har tidsbrist, då är det ett skogsområde som kommer sist naturligtvis. Men vi har flisat o flisat, huggit ved och räfsat, eldat upp slyet. Vi kommer nog inte hinna göra något synbart i år heller, det är små steg man går framåt när det gäller en stor yta som ska formas med egen kraft. Jag sätter in en blickfång, det lilla huset kom på den nya tomten, och som ni ser är det inte mycket mer hänt.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
2/26/14, 4:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Det var skogsdelen det, och det ser så ut nu, bortsett ifrån bygget, som vi var upptagna med.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
2/26/14, 4:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

På den bilden syns träden vi behöll och skogen till bakgrund. Det blir nog bra, men vi har bara 4 händer tyvärr och heltidsjobb så vi orkar ta ett steg i taget.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
fridelfina
6/12/15, 12:37 AM
#14

Spännande! Hur ser det ut idag?

Vi har också röjt på en skogstomt och byggt hus, slutbesiktning  nästnästa vecka! Vår tomt är dock mer kuperad än er, och hade vi tänkt mer/bättre hade vi gjort ett suterränghus…. för vi har blivit tvungna att ändra en hel del bara för att få dit huset.

 
 

mariatingsund
6/16/15, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

ööööh, eeeeh, inget vidare, vi har inte haft tid med att fixa där, vi har stor tomt redan runt huset som också måste hållas i ordning. Snigeldödandet tar också en del tid som hade kunnat användas bättre.  Det är mycket sly igen, massor av fingerboys, vildhallon, vi har bestämt oss att inte ta hela på en gång utan gör i flera steg, först utöka gräsmattan runt eken så man får ett mysställe under det stora trädet. (gräsmattan är vänster om på bilden, och schersminbuskarna som står mellan dem nu, ska flyttas om och bilda en berså i halvcirkel mot grannen bakom eken.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
8/9/17, 6:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nu kan jag skicka några nyare bilder. Denna har jag fotat från mitt fönster ut mot skogsområdet.  Min man kvällsvilar mad katten på bröstet och hunden vid fötterna.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
8/9/17, 6:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Ekens stam syns till vänster, det stod bakom stenmuren som vi hade som gräns tidigare. Bakom var en slänt och när grävmaskinen drog ner stenarna, blev en förlängning av gräsmatta när vi fyllde upp med matjord.  Denna bild alltså gjordes före förra inlägget.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
8/9/17, 6:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Nu har vi tagit hit grävmaskinen igen och gjorde en till terras. Så ser det ut i dagens läge.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
8/9/17, 6:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Det blev alltså inte alls som ritningen jag kläckte ur mig i början. Vi kom på att vi redan har för mycket att ta hand om ändå. För det blev både växthus och odlingsbänkar till under åren.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
8/9/17, 6:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Och så ser de ut nu

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Vixxen
8/10/17, 2:46 AM
#21

Roligt att se före, under och efter!

Halvdansken
8/11/17, 10:45 AM
#22

Jisses så fint. Och vilket jobb! Älskar bilden med din man och djuren, så fint med skuggan, gräset och träden. Men så är jag också skuggälskande woodlandgalning. Har mer problem om vad jag ska sätta i sol, det har jag inte läst in mig på.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mariatingsund
8/11/17, 11:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Det är ju lätt, nästan alla växter gillar sol om jorden är bra och de får vatten och näring :) Jag älskar t.ex. dessa kravlösa sommarmalvorna, har i både vitt och rosa.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
8/11/17, 11:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Och woodland har vi gott om kvar :D

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

GardenTourist
9/3/17, 7:24 PM
#25

va fint det är!

mååste fråga. är sommarmalvan perenn. ? den är ju jättesöt.

If the whole world was blind, how many people would you impress?

mariatingsund
10/31/17, 1:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Japp, sommarmalvan är perenn. Kan bli jättefin om den växer ostört :D

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: