Annons:
Etiketterträdgårdsdesignträdgårdstrenderträdgårdsprylar
Läst 13984 ggr
PiaW
2011-04-18 20:05

Ankare i trädgården?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som vet något om ankare, vad de kostar, nya som begagnade.. på ett ungefär såklart :-)

Vi köpte hus i vintras och nu när snön har försvunnit så dök det upp ett ankare i trädgården, ett rätt stort oxå. Kanske 1 meter högt och jag tippar på att det väger minst 100 kg.. väldigt svårt att avgöra det för jag kan inte lyfta den, hahaa.
Men vi tänkte iaf sälja den för känns inte särskilt barnvänligt. Så vad tror ni, vad kan man få för det?

Annons:
hindul
2011-04-19 14:39
#1

Vilken spännande fråga!

Jag blev så nyfiken att jag gjorde en liten sökning och på "skeppsankare" och "trädgårdsprydnad" fick jag napp på blocket.se:

Stock ankare

Trädgårdsprydnad

Ankare

Stockankare

Priset skiljer sig en del, som du ser…

Undrar vem som kan tänkas tillverka sådana idag…?

PiaW
2011-04-19 15:49
#2

Mycket spännande! Tack för hjälpen föresten, synd bara att du inte fann just ett sånt som jag har Flört

Skulle va kul om man fick reda på vart man köper dom :-)
Det kanske inte är i trädgårdsbutiker alls föresten.. kanske i någon
båtbutik.. hmmm Obestämd

mariapousette
2014-02-19 09:54
#3

ÄR JÄTTE INTRESSERAD AV ETT ANKARE !! Om du nu ska sälja de vill säga :-) vart befinner de sig någonstans? tänkt något mer på pris? ringde och skulle köpa ett i dag i en annons i tidningen det var svart 95 cm högt och kostade 800:- men var tyvärr redan sålt.

Med vänlig hälsning Maria Pousette

Inkanyezi
2014-02-21 18:47
#4

Det finns företag som kan sälja på provision, och du kan säkert få en värdering där om du anger måtten lite bättre, och kanske också om du kan hitta något om historien bakom draggen som du har. Det är en dragg, och den är ganska stor. Jag tror inte att den väger 100 kg, antagligen mindre, men tillräckligt mycket för at vara svår att lyfta.

Om du kan få reda på dess ålder och eventuellt vilket fartyg som har haft det, så kan det påverka bedömningen. Jag har jobbat på Tackel & Tåg i Stockholm, och om vi hade haft ett sådant hade det säkert hamnat rätt högt i pris. Tackel & Tåg i Ystad är ett annat företag, som historiskt ligger bakom det i Stockholm, som har bytt ägare ett par gånger sedan den ursprungliga som flyttade till Ystad. Det kan också finnas andra som handlar med äldre skeppsutrustning.

Öland 4ever (oland4ever.com)
#5

Hittade den här gamla tråden. Vore intressant att få reda på vad som hände med ankaret (draggen). Har du det kvar eller fick du det sålt? Vad fick du för det? Har själv ett gammalt ankare som legat ute året runt i flera årtionden som är totalt superrostigt.


Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Upp till toppen
Annons: