Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 5147 ggr
Anne
2006-08-06 13:12

Litet fruktträd?

Vi har en stor fläder på vår tomt som vi funderar på att ta bort. Den är svårt angripen av bladlöss varje år, och den är så pass hög nu att vi ändå inte kan plocka blommorna från den. Det känns lite meningslöst. Istället tänkte vi sätta något annat litet träd där, men vad ska vi välja? Det är ganska skuggigt (okej, kommer det högt nog blir det soligt, men annars är det ett hörn mellan en lillstuga och en häck) och vi vill inte att det blir stort och högt. Och så gärna något ätbart. :) Tips?

Och kan man plantera på hösten? Eller ska vi nöja oss med att ta ner flädern i höst, och så plantera nytt på våren?

Annons:
Åsa S
2006-08-06 14:07
#1

Man kan köpa små fruktträd i handeln. Det är grundstammen som styr hur stort trädet bli ex. på grundstammar som ger små träd är B9 till äpple och Gisela 5 till körsbär. MEN fruktträd behöver mycket sol för att det ska funka och det låter som om växtplatsen är för mörk för ett fruktträd.

Fruktträd kan planteras både höst och vår.

Christina
2006-08-06 14:20
#2

Åsa S - du har ett privat meddelande från mig i din Inkorg -  

Anne
2006-08-07 12:48
#3

Okej.. eländiga flädern klarade ju av att leva där i alla fall så SÅ mörkt kanske det inte är. Vad finns det för alternativ - nån bärbuske kanske?

Christina
2006-08-07 22:13
#4

Bärbuskar vill gärna ha det soligt. Ett träd kommer upp i solen på ett bättre sätt. Så mitt förslag är ett plommon eller körsbärsträd.

Anne
2006-08-07 22:28
#5

Körsbärsträd vore väldigt trevligt. Men det finns varianter som inte blir gigantiska då? Minns min barndoms jätteträd, och *det* får inte plats :)

Christina
2006-08-07 23:14
#6

Hm - stenfruktsträd - dvs plommon och körsbär gillar inte att hållas nere med beskärning. Vill du ha ett mindre träd så är äpple och päron bättre. De gillar att man beskär dem kraftigt och blir bara friskare av det.

Annons:
Anne
2006-08-08 09:40
#7

Okej! Ja, ett litet äppelträd skulle inte vara så dumt det heller. Är det någon särskild sort som gillar att vara liten, eller är det mer universalt?

Christina
2006-08-08 13:42
#8

Ett fruktträd är ju en investering och köper du krukodlat som har några år på nacken kan det vara ganska dyrt.

Tala med den plantskolan där du handlar och ställ dina krav:

Beskriv platsen där trädet ska stå - skuggigt om fötterna förstår jag.

Du ska kanske ha ett självpollinerande träd om du bara ska ha ett.

Vill du ha tidiga äpplen (exvis Transparent Blanche) eller någon vintersort?

Kolla märkningen - det ska vara A2 eller E-planta för god kvalitet.

Be om broschyr med bilder på hur du beskär - det ska man få gratis.

Berätta hur det går för oss!

Åsa S
2006-08-08 15:34
#9

Om man ska ha ett litet träd så titta på vilken grundstam växten sitter på, i Stockholmsområdet är det äpplegrundstammen B9 du ska ha ifall du ska ha ett litet äppelträd den grundstammen ger små träd och är mycket härdig upp till runt zon 6-7. Du ska INTE ha A2 ifall du ska ha ett litet träd, A2(=Alnarp 2) ger STORA träd, A2 är namnet på grundstammen och säger ingenting om kvalitén.

Och visst finns det sötkörsbär som blir små träd. Även här är det grundstammen som styr, Gisela5 är grundstammen som ädelveden ska vara ympad på. Sötkörsbär ypmpat på Gisela 5 blir ca 1/3 så stort som det skulle blivit ifall man använde den vanliga grundstammen P. avium. Sötkörsbär ympat på Gisela5 brukar kallas för pysslingsträd i handeln.

Anne
2006-08-08 15:44
#10

Tack, nu börjar jag få kläm på det hela. Det får bli plantskoleturné.

Upp till toppen
Annons: