Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd och bärbuskar Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Ogräs och vilda växter Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Krukväxter pelargoner Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Övrigt utan anknytning till trädgård
Rabatter, perenner och annueller

Höstblommor i rabatten, när plantera?

2006-08-16 10:42 #0 av: jand

Jag är usel på detta, det är min första rabatt! Är det försent att plantera blommor till hösten? Jag är uppväxt med astrar på hösten skulle gärna vilja ha det nu. Klarar de mkt sol? Tips på andra blommor?

Tack på förhand!

Anmäl
2006-08-16 12:59 #1 av: Christina

Det är bra läge att plantera höstblommor nu. Om du hittar perenner som är i full blom får du dessutom glädje av dem redan i höst, Astrar klarar full sol.

Gå till din närmaste plantskola och botanisera. Kanske har de höstflox och kärleksört och andra höstblommande växter till reapris just nu.

Anmäl
2006-08-16 17:51 #2 av: Diana61

Även många fina olika astrar i olika färger blommar nu i lila och blått. Senare kommer mina rosa och vita astrar att börja blomma.

Anmäl
2006-08-17 03:38 #3 av: Sessan1

Har oxå funderat på att köpa astrar nu till hösten.

Anmäl
2006-08-20 22:06 #4 av: Pia

Och jag har köpt några, men funderar på att fylla på, det är såå vackra färger på dem!

Och så vill jag ha höstanemoner, alldeles ljuvliga ser de ut ju!

Anmäl
2006-08-25 01:42 #5 av: Christina

Nu börjar mina höstanemoner blomma. En liten varning - de blir väldigt stora! Stor bladmassa men så klarar de sig också bland rena ogräset.

Den vita   och den rosa  - stor bladmassa

Anmäl
2006-08-25 11:04 #6 av: AnnicaB

En varning till! Det är inte så bra att plantera just höstanemon på hösten. De har dålig chans att klara första vintern då. Alla experter rekommenderar vårplantering av just dessa vackra blommor.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.