Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd och bärbuskar Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Ogräs och vilda växter Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Krukväxter pelargoner Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Övrigt utan anknytning till trädgård
Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter

klippa häck

2006-09-08 23:18 #0 av: altavista

just läst (nåja, i eftermiddax) att bästa tiden att klippa häcket är på slutet av aug/början av sept.

Man behöver inte klippa förrän till midsommar!

Anmäl
2006-09-08 23:36 #1 av: Christina
Det låter bra! Har också läst att man måste klippa i juni och i augusti. Låter jobbigare. Men det måste ju variera oerhört beroende på vilken häck man har.
Anmäl
2006-09-08 23:49 #2 av: kickboard

Vi brukar klippa på vårvintern så slipper man ta reda på lövverket och sen räcker det med en lätt trimning på sommaren.

Anmäl
2006-09-09 00:02 #3 av: Christina

Låter också bra!

Vilken typ av häck har du Alta Vista?

Och du Kickboard?

Blir så nyfiken eftersom jag just nu samlar på tips om olika häckar.

Anmäl
2006-09-09 09:37 #4 av: altavista

vetegudarna, vad är det för buskar, fick på köpet s.a.s

skall ta kort och ni får avgöra Generad

Anmäl
2006-09-09 11:29 #5 av: kickboard

Vi har en vanlig hagtornshäck som klarar det kalla klimatet här uppe i mellersta Finland. Den är tålig och växer tätt och bra, men har långa taggar.

Anmäl
2006-09-09 13:30 #6 av: AnnicaB

Har ligusterhäck. Beskär till midsommar och slutet av augusti eller början av september. Nu är det gjort i förra veckan, så nu är det inget att göra med den tills midsommar :) Enkel skötsel. Ja, brukar ge den lite kompost till våren och rensa 1-2 ggr per säsong. Thats it.

Anmäl
2006-09-09 16:38 #7 av: Christina

Intressant - ska visa denna tråd för sonen.

Anmäl
2006-09-09 18:56 #8 av: Tilda-T

Min oxbär rekommenderar dom att man klipper på senvintern men jag har naggat på den då och då och den svarar med att bli tätare och tätare.

Anmäl
2006-09-09 19:37 #9 av: Christina

Oxbär låter som något för dem. Det fina med att klippa på senvintern är att då finns det inte så mycket annat att göra i trädgården.

Anmäl
2006-09-10 18:57 #10 av: altavista

nu har jag klippt häcket enl rekommendation och hoppas på bättre - häckklippsfria Glad tider framöver.

men vet inte vad är det för ett häck? på våren/sommaren blommar det och nu är det små röda bär på det.
någon som vet?

Anmäl
2006-09-10 20:47 #11 av: Tilda-T

Det där ser faktiskt ut ungefär som oxbär som jag har , men inte riktigt lika min växer lite rakare med grenarna. Men oxbär finns ju i många olika arter . Blir bladen vackert rödoranga nu på hösten?

Kan vara e spärrgrenig oxbär

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!