Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Läst 26444 ggr

klippa syrener nu?

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Kan man klippa syrener nu i viner eller när ska man helst klippa ner dem?

Tänkte bara ta en meter ungefär.

Har hört att man ska klippa den efter blomningen men de är inget alternativ just nu, de ska ner före av högre order.

Om de absolut måste ner så måste de ner. Nu är kanske inte den bästa tiden det är för fuktigt (=risk för svampangrepp) samt det kan ju komma en sen vinter med kyla (=frostskador) så går det att vänta ett tag till är vårvintern ett bättre val (samt det är ju trevligare ifall man kan välja en dag med bra vårvinterväder med sol som värmer).

Det finns ingen risk att de börjar blöda då om man tar ner dem mot våren? Eller gör de de alls?

Syren är inga blödare så de kommer inte att blöda oavsett vilken tid man beskär på året.

De tider man brukar beskära syren är antingen på vårvintern eller direkt efter blomningen.

Efter blomningen klipper man ifall man vill ha mycket blommor samt inte så kraftig tillväxt. På vårvintern klipper man ifall man kan klara sig med färre blommor samt man vill ha en kraftig skottillväxt.

Nej, Syrenen blöder inte särskilt vid beskärning. Vårvintern brukar anses som den bästa tiden för beskärning av syrener.

Oj, förlåt Åsa. Ser att du var före.Generad

Tack för ert svar!

En liten varning bara, ta ner en meter? Det blir oftast inte så snyggt utan snarare en sk vaktmästarbeskärning.

Det blir oftast mycket snyggare om man kapar de grövsta grenarna nere vid marken och låter skjuta nytt istället. Annar får man effekten av kala stammar med ett skatbo uppe på, om man ska hårddra det. 

#3 På basen av din beskrivnign tänkte vi om och har nu bestämt oss för att ta ner dem efter blomningen ist :D 

#6 Syrenhäcken är som en inhängnad så att inte alla ska kunna se in på gården. Att kapa den totalt skulle vara otänkbart. Men den skulle nog bhöva lite nytt liv i sig.

Men menar du alltså att man inte behöver ta ner allt utan endast de grövsta/äldsta stammarna så de därifårn får komma nya skott?

#7 Nej man behöver inte ta ner allt, eller rättare sagt. Man ska helst gallra, ta de äldsta första gången, samma sak nästa gång osv. Resultaten blir en bra återväxt och en föryngring som är kontinuerlig.

#8  Okej, de låter bra!

Men hur långt ner ska man klippa då, eller rättare sagt hur mycket ska man lämna kvar.
20 cm?

Klipp så långt ner du kommer åt.

Men jag kommer nog åt ända till marken?

Ursäkta alla mina hundra följdfrågor här Generad Gillar trädgårdsarbete men är inte så kunnig....än.

Om du klipper så att det blir en liten stubbe kvar på fem-sex centimeter, så har du klippt tillräckligt.

Okej, tack!

Nu tror jag att jag fått svar på allt jag behöver veta Skrattande

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!

Mer på iFokus

Skriv inlägg Sök på sajten

Senaste inläggen

Äldre inlägg »

Aktuellt just nu

Aktiviteter och evenemang

Annat som lever

Byta-sälja-köpa - plantor och annat

Fruktträd och bärbuskar

Fröer och frösådder

Gräsmattor, grovplanering och gödsling.

Krukväxter orkidéer