Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 12987 ggr
kacka
10/22/06, 2:08 PM

Kirskål

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hörde på något program på TV att om man tex klipper gräsmattan där kirskål växer kan de avklippta rota sig och sprida sig ännu mer… Det enda sättet va väl att alltid köra med uppslmlare och GRÄVA upp allt…

Annons:
Ove-D
4/18/07, 5:29 PM
#1

Ingen som har något tips?

Christina
4/18/07, 5:43 PM
#2

Nja - den blir litet klenare om man ständigt klipper den i alla fall. Alternativet är att gräva upp och noggrant ta bort alla rötter.

Christina
4/18/07, 5:47 PM
#3

Sedan finns det mer dramatiska tips - Roundup - tja - men den tar död på annat också - bre ut tjock svart plast och kväva kirskålen.

Ett annat sätt är att börja tycka om den. Den är grön och fin och växer i skuggan där inget annat vill växa. Man kan äta den lättstuvad. Men måste erkänna att det blev ingen succé när jag bjöd familjen på det.

Bjornen
4/18/07, 6:13 PM
#4

Teoretiskt kan kirskål sprida sig med gräsklipparen, men knappast i praktiken. Om det blir stjälkar som blir kanske en knapp decimeters längd med minst ett blad eller del av blad kan de teoretiskt bilda rötter om det är regnigt och fuktigt någon vecka. Men det är nog ingen större risk. Däremot är det väldigt viktigt att de inte tillåts att gå i frö. Kirskålen är god att äta även färsk. Jag får visserligen klara mig med den brokbladiga kirskålen eftersom jag inte tycks få vanlig kirskål att överleva.

Christina
4/18/07, 6:17 PM
#5

Jag hörde om en kvinna som var helt såld på att äta de färska skotten direkt när hon var ute i sin trädgård. Jaghar bara ätit dem kokta. Även maskrosbladen är goda på unga plantor. Tycker de är precis lika bra som ruccola, särskilt i sallad med tomat.

Christina
4/18/07, 6:21 PM
#6

Såg ett förslag hur man fixar till det på ett snyggt sätt med den svarta plasten, som ju inte är särskilt rolig att ha liggande i trädgården. Ovanpå plasten lägger man torvblock eller pallkragar och odlar i dem ett par år. Sedan tar man bort alltihop och då bör kirskålen vara borta.

Annons:
trocadero
4/18/07, 8:38 PM
#7

Stämmer det att kirskål blir "giftig" när den blir stor och inte bör ätas av djur eller människor då?

Bjornen
4/18/07, 8:49 PM
#8

Kirskål blir aldrig giftig, däremot är väl mycket av näringn och vitaminerna borta när den blir stor och börjar blomma. Det är klart att kirskål blir farligt om man sätter i sig ofantliga mängder.Även rent vatten är dödande om man sätter i sig kanske 10 liter snabbt.

Jenna-Gun
4/18/07, 9:53 PM
#9

En dum fråga men vadåe  och hur ser kirskål ut.

Jenna

Christina
4/18/07, 9:57 PM
#10

Här har du bilder och kan läsa mer om Kirskålen.

Christina
4/19/07, 5:42 PM
#11

Kirskålen lär ha införts till Sverige under bronsåldern som ett välkommet och lättodlat kosttillskott. Även rötterna är ätliga.

Tilda-T
4/19/07, 8:11 PM
#12

Var bara försiktig när ni planterar den , jag har en brokbladig variant som var jättegullig från början, men nu skulle jag ge vad som helst för att slippa eländet.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

anki1
4/19/07, 11:15 PM
#13

det var munkar som förde in den som medcinalväxt. Den tål visst inte att vara utan sina blad och kan försvinna vid gräsklipp. den får långa rötter.jag brukar dra upp så mycket som jag kan.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Bjornen
4/20/07, 12:04 AM
#14

Kirskål införs som grönsak och genom arkeologiska undersökningar vet man att den fanns i Sverige under förromersk järnålder omkring 500 år f. Kr. I många populärböcker talas om att munkarna införde dem till vårt land. Sannolikt odlade munkarna kirskål som grönsak. Sannolikt införde de också kirskål till vårt land eftersom den växer vild på områden i närheten av de ursprungliga europeiska klostren. Men som sagt kirskålen fanns då redan odlad i vårt land. Det är därför troligt att det finns flera olika raser av kirskål med olika proviens.

SannaHolmgren
4/20/07, 9:16 AM
#15

Jag tror jag har två sorter. En som växte när vi flyttade hit och en  som har följt med jord som vi har transporterat.

Humlan
4/20/07, 9:39 AM
#16

I min kamp mot kirskålen, jag har den vanliga gröna, har jag fyra vapen; Ormöga, Rosenplister, Vintergröna och min egen vilja!

De tre första låter jag härja vilt under mina pioner och Rosor i den rabatt som det är värst i. Just Ormöga klarar av att trycka tillbaka kirskålen tillfredsställande väl måste jag säga. Rabatten ligger intill en häck och där kommer jag aldrig åt att rensa kirskålen ändå så jag planterat marktäckare intill. Helt kväver det inte ogräset men jag slipper se det mesta av eländet i alla fall!! Sen drar jag bort alla små blad som sticker upp försöker ta med mig så mycket rot jag kan men det är inte lätt…

Bjornen
4/20/07, 9:51 AM
#17

Det går att svälta ut kirskålen om man varje dag (helst på morgonen) plockar bort alla blad, då förtvinar rötterna eftersom de inte får någon näring genom bladen. Det kan dröja något år innan de är borta men det krävs att det görs varje dag. En dags fuskande innebär nog några extra månaders arbete.

Diana61
4/20/07, 4:00 PM
#18

Det jag har hört är att man gräver upp så mycket man bara kan och sedan täcker över med svart plast eller liknande över området och låter det vara i tre år!! (man kan ju täcka plasten med bark, grus eller liknande och sedan ha massa krukor med blommor på ytan medans man väntar) och efter det skallt ydligen rötterna vara döda. Jag vet ej om detta stämmer då jag inte vet någon som testat det ännu.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Bjornen
4/20/07, 4:26 PM
#19

Det fungerar under förutsättning av det inte är några plantor som lyckas komma åt ljus för att producera näring via solen. En växt kan inte leva utan att få näring via klorofyll, (undantagen parasiterande växter eller vissa saprofyter) som ger näring åt rötterna.

Christina
4/20/07, 4:34 PM
#20

Jag lade ut gammal presenning mellan en rad Rosor och skogsbrynet för att kväva ogräs. Men stod bara ut från sept till påföljande maj. Snyggt var det inte.

Annons:
Diana61
4/20/07, 6:47 PM
#21

Klart det inte är snyggt, det var därför jag skrev att man kunde täcka plasten så man slipper se den.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

SannaHolmgren
4/25/07, 10:57 AM
#22

Putt

SvartKaffe
4/25/07, 11:51 AM
#23

Kirskål går ju i alla fall att utrota någorlunda.

Men åkervindan…. har provat allt känns det som… det enda som är kvar att testa är round-up eller något liknande preparat.

Nån som har något tips?

Det jag gjort hittills är att plocka skotten/bladen så fort de visar sig, gräva upp rötterna så gott det går (de är mycket sprödare än kirskål) och sedan täcka med svart markduk. Nu när jag lyft bort duken efter 3 år (vi täckte den med singel för en tillfällig uteplats för 2) så finns fortfarande rötter kvar som börjar skjuta skott nu.

Bjornen
4/25/07, 12:10 PM
#24

Jag har utrotat åkervindan en gång från ett ställe bara genom att dagligen plocka bort bladen varje dag och i viss mån även rötterna. Efter drygt 10 år kom den tillbaks igen och nu passar de väldigt fint där de är. Förmodligen fanns något frö som lyckats gro.

amrie
5/3/07, 6:47 PM
#25

plockade med mig en massa kirskålsskott från skolan idag, jättegoda tycker jag och gratis sallad! men min kärlek till kirskålen kanske förändras om jag får en egen trädgård…;)

Upp till toppen
Annons: