Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

letar efter blommor som doftar gott

2007-02-18 13:43 #0 av: zeretki

Hej! Jag undrar om någon har tips på blommor som doftar gott, både inomhusväxter och utomhusväxter. :) Gärns specifika namn! :)

Vet inte riktigt var ämnet hör hemma...fanns inget "allmänt om växter". ;)

Anmäl
2007-02-18 15:24 #1 av: Christina

Doftande krukväxter - då tänker jag först och främst på porslinsblomman, doftpelargoner, Rosengeranium eller Dokter Westerlunds blomma, Spindellilja och just nu kan man köpa i handeln Mimosa, Liljekonvalj och Primula.

Jag köper ibland också lavendel i kruka för doftens skull och för senare utplantering. Och så kryddväxterna i kruka i köksfönstret.

Anmäl
2007-02-18 16:10 #2 av: Christina

Utomhus är det främst blommande buskar jag själv gått in för. Rosor förstås och sedan syren, kaprifol, schersmin och hägg.

Anmäl
2007-02-18 18:04 #3 av: zzaga

Innomhus: doftranka! Lukar jättemycket, nästan lite för mycket ibland. Änglatrumpet. Luktar porslinsblommor så mycket?

Utomhus:

Lavendel, rosor, doftpioner, muskatellsalvia, lövjoka (helt makalös, doftar jättemycket och är lätt att odla).  Nattviol, smultron schersmin, dagliljor, vildkaprifol och kryddväxter som rosmarin, saliva timjan.

Anmäl
2007-02-18 18:09 #4 av: Christina

Bra förslag Zzaga. Javisst doftar doftranka betydligt mer än porslinsblomman.

Anmäl
2007-02-18 21:01 #5 av: zzaga

Den porslinsblomman jag hade doftade inte så mycket. Men den fick otroligt vackra blommor:D

Anmäl
2007-02-18 22:36 #6 av: zeretki

Ja, doftranka ja...köpte en planta en gång och har aldrig fått den att blomma igen. Vad gör jag för fel??

Anmäl
2007-02-18 22:36 #7 av: zeretki

Och tack för alla tips!

Anmäl
2016-09-01 17:46 #8 av: brinor

Lövjoka? Vad är det förnågot? Kan inte hitta nåhot om den när jag söker på nätet. Kan den kanske ha fler namn?

Anmäl
2016-09-01 22:36 #9 av: VoxBauers

#3 Ja, Porslinsblomma doftar mycket! Speciellt kvällstid!

www.voxbauers.weebly.com

www.cornishrex.se

Anmäl
2016-09-02 07:18 #10 av: Sindri

#8 av: brinor
Om lövkoja finns mycket att läsa på nätet
https://www.google.se/search?q=l%C3%B6vkoja&newwindow=1&bih=844&biw=1390&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwjwls_d9u_OAhXC1iwKHcAYCO8Q_AUIBygA&dpr=1.13

Vackra blommor i många olika färger med underbar doft, lite åt nejlikhållet. Kommer i handeln i slutet av maj.
Jag har odlat något år från frön.

Pydnadstobak doftar också kvällstid.

Jag har något som heter balsamblad, oansenliga blommor, lite grågröna blad. Om man gnuggar bladen luktar det lite som tuggummicigaretter, om nån kommer ihåg det. Fint som grönt i buketter.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.