Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 22872 ggr
Jenya
5/17/07, 8:55 PM

Mördarsniglar?

Hur är bästa sättet att bli av med "Mördarsniglar"?

Annons:
SirMaxwells
5/17/07, 9:20 PM
#1

Jag läste någonstans att det var djurplågeri att hälla salt på dom men det är mycket effektivt.

Humlan
5/17/07, 11:14 PM
#2

Djurplågeri?!! Jag är djurvän men när det gäller sniglar då bryr jag mig inte. Med alla medel som går att ta till bekämpar jag eländet. Om dom lider på vägen, ja det må så vara… Salt, medlet "Snigelfritt", sekatören och spaden är mina vapen i kampen mot farsoten. Och ändå kan jag aldrig se någon slut på eländet…. Lika många varje dag, men om jag inte gör något alls, ja då kan jag lika gärna asfaltera trädgården…

Men "Snigelfritt" kan jag rekomendera att strö runt plantor man är rädd om, det hjälper rättt bra. Men i övrigt så har jag börjat satsa på växter som sniglarna ratar. De som jag är rädd om (framför allt sommarblommor) sätter jag i krukor med snigelfritt runt om.

Men det bästa tipset jag kan ge dig, är att fortsätta jaga och ha ihjäl dom, annars blir dom ännu fler… Dom behöver ju inte vara två för att avla fler sniglar, det kan dom fixa själv då dom är två-könade…

ikna
5/17/07, 11:28 PM
#3

Jag plockar upp dem, lägger dem i en burk med grovt salt på botten och så på med locket! Ca 1000 sniglar har jag plockat upp ur min trädgårdskompost på 1 vecka! Förvånad

 Jag har hört att om man bara klipper sönder dem och låter dem ligga kvar, så blir de mat åt andra sniglar! Ledsen

Humlan
5/18/07, 8:27 AM
#4

Det stämmer att sönderklippta sniglar blir mat åt andra sniglar… Och då är jag där och tar kål på de som kommer…. Jag tycker sniglar är så vidriga så jag skulle aldrig kunna ta i dom, inte ens med handskar, jag tar de dödade sniglarna med en spade och slänger in i häcken! Jag fixar det bara inte att slänga dom i burkar och dylikt…

ikna
5/18/07, 9:54 AM
#5

JAg har en gammal hushållspincett av plast, som jag använder att plocka dem med. Jag kan inte heller ta i dem ens med handskar på!

Bjornen
5/18/07, 10:04 AM
#6

Att sniglar är tvåkönade innebär inte att de klarar förökningen själva ,men det räcker med bara två eftersom det alltid är två kön. Den spanska skogssnigeln kan däremot också föröka sig på könlös väg men är inte så vanligt. Den första spanska skogssnigeln hittade jag för omkring 30 år sedan och då visste ingen vad det var för djur som kommit in till vårt land. Därefter har jag hittat en och annan, och de senaste åren har jag hittat en eller möjligen 2 varje år. De har placerats i täta glasburkar. Genom att många växter inköps via grossister från olika europeiska länder kommer mycket annorlunda in.

Jag har däremot förskräckligt stora problem med snäckor, parksnäcka och lundsnäcka. I år har jag nog redan trampat sönder 10.000 snäckor. De äter allt och vissa starkt luktande växter. Någon enstaka växt som jag vill ha ifred fungerar om jag lägger vass singel runt växten eftersom det blir för vasst att krypa på.

Annons:
amrie
5/18/07, 10:10 AM
#7

en föreläsare som vi hade sa att man kan ha byttor med öl på olika ställen i trädgården, tydligen dras de till lukten och drunknar sedan i det..andra hemska sätt är lägga krossat glas runt ex en buske, när de går över glaset skärs kroppen sönder..vasst grus kan ha en liknande effekt, att de inte har någon lust att gå över för att det är ett obehagligt material.

om man vill vara mer snigel-human, gäller det nog bara att fortsätta plocka..

Bjornen
5/18/07, 10:19 AM
#8

Jo sniglar gillar öl och öl har ingen ytspänning och då drunknar sniglarna. Vass singel fungerar så att de inte ger sig över denna barriär och fungerar bra när det gäller enstaka mindre växter. Det är ju inte skadligt och blandas så småningom in i jorden och dräneringen blir bättre i jorden. Glas vill jag verkligen avråda för eftersom det är lätt att få glasbitar i sig och glas kan vandra i kroppen. Ett effektivt sätt är elstängsel påstår man. Det finns särskild elstängsel för sniglar, det tar ju inte död på dem men de stängs ute eller inne.

Christina
5/18/07, 10:54 AM
#9

Jag har också stora mängder vinbergssnäckor i år, ja nästan varje sommar.

Försökte en gång se dem som mat. Just för att se något positivt med invasionen.

Då ska snäckorna ligga i en balja på en sandbädd med ett galler som lock och svälta ett par, tre dygn. Detta för att de ska tömma tarmarna - precis som man gör med egenfångade kräftor alltså. Sedan ska de kokas mjuka. Därefter petas loss ur skalen. Skalen tvättas och sniglarna lägg tillbaka tillsammans med en klick vitlökssmör och gratineras.

Bjornen
5/18/07, 11:03 AM
#10

Vinbergssnäckor har jag bara någon enstaka gång sett, utan det är de som är mindre.

Christina
5/18/07, 12:04 PM
#11

Ingen större förlust - jag tappar aptiten för dessa stora feta snäckor, när de finns i sådana mängder som i år. Isch!

Jenya
5/18/07, 2:32 PM
#12

Tack så hemskt mycket för alla era svar! få bort alla går inte men nog ska man kunna förhindra några rackare att sabotera.

Nu känner jag mej lite ute och cycklar…. men vad är snäckor för något ? Generad tror aldrig ag hört det nämnas tidigare.

OlleA
5/18/07, 5:46 PM
#13

Skillnaden mellan snäckor och sniglar är att snäckor har skal. En mussla har två skal, en snäcka har ett skal och en snigel har inget skal.

Olle

Annons:
hypos
5/19/07, 1:48 PM
#14

Hej

Jag har ett mycket bra tips på hur ni får bort sniglarna. Ta en vanlig plastkasse. Slå i ett paket salt. Plocka sniglarna med en grilltång och släng i kassen. De dör omedelbart , eller åtminstone blir det en slemhög av dom nere i kassen. Ni behöver ju inte ens titta ner i kassen så slipper ni se dem.

Toppen!

pyromanen
5/19/07, 7:06 PM
#15

Min gamla pappa hemma i Danmark där det blivit mördarsnigelinvation har gjort sig ett specialredskap (han är över 70 och tycker det är jobbigt att böja sig ner) som är ett rakblad på ett träskaft. Då kan han gå runt upprätt och hacka sönder sniglarna.

Christina
5/19/07, 9:28 PM
#16

#15 Fiffigt - det kommer säkert andra att ta efter.

davidia
5/21/07, 12:15 PM
#17

eftersom mördarsniglarna inte drunknar ivatten så kan ni dränka dom i öl.läste i allers på jobbet i lördags.det var en som var med i tidningen och sålde plast lådor som man gräver ner sen i där hade han en burk med 20 ingredienser i,och runt den burken hadre han hält i öl.sniglarna tycker om dom 20 ingredienserna och kryper dit sen när dom har ätit färdigt så ska dom ut och då ramlar dom ner i ölen och drunknar.

Jenya
5/25/07, 6:36 PM
#18

#17 hehe jag såg detta, min mamma kommer hem och slänger ner ett kopierat papper av en artikel på bordet, jag tittar på bilden och säger hur kände du igen honom?

 Hon titta på mej väldigt frågande - vad menar du?

Jag säger - det är ju min gamla chef!

Mamma - Då tycker jag att du ringer honom och fixar en sådär fälla till mej och  alla mina syskon direkt! 

 Hehehe! det var roligt.

davidia
5/25/07, 8:35 PM
#19

ja och jag hoppas att alla ni som har dessa sniglar beställer detta och att det minskar!!

KerstinP
6/23/07, 11:33 PM
#20

450 mördarsniglar på en enda dag är rekord för mig.Jag hatar dem! De är överallt och käkar upp potatisblasten, salladen, persiljan, daliaskotten, liatrisen och mycket mer allt åker ner hos de satygen. Hur många har ni plockat som mest? Är det någon som vet vilka deras naturliga fiender är i de länder de kommer ifrån?

Annons:
Christina
6/25/07, 1:39 AM
#21

Jag går och darrar av rädsla öve att upptäcka dem. Ännu har jag inte sett dem hos mig, men det är ju så lätt att få dem med vid flytt av plantor från annan ort.

dcos
6/25/07, 2:40 AM
#22

Min far samlade ihop 517 igår (med lite hjälp av min fru och min dotter), dagen dessförinnan ca 350… nu, under midsommarhelgen lär han ha plockat över 1000…

Ledsen

KirkeMandragora
6/25/07, 1:30 PM
#23

Mördarsniglarna kommer i flock… Och då har min sambo hällt salt på dem. De smälter och verkar dö omedelbart. Men det blir ju äckliga pölar där de ligger och krullar sig.

Tur att man numera bor i lägenhet med balkong, ha ha.

elenor
6/25/07, 8:05 PM
#24

Vi har ännu inte sett några mördarsniglar i vår trädgård, men nu känner vi hotet växa! De finns bara några kilometer ifrån oss!

På midsommaraftonen var vi ute och körde bil på vägen som går utefter sjön. Det hade regnat rejält tidigare på dagen och när vi kom körande, så var det mördarsniglar överallt på vägen. Hundratusentals av dem!!!

Det känns som om man är chanslös mot den invasionen. Förr eller senare har de förflyttat sig de två-tre kilometerarna till oss!

Huvva!

ikna
6/25/07, 8:22 PM
#25

#20: en naturlig fiende är igelkotten och för några dagar sedan upptäckte vi en i trädgården Glad Hoppas att igelkotten stannar och hjälper oss att ta hand om sniglarna!

SirMaxwells
6/25/07, 9:33 PM
#26

Vi har också invation i vår trädgård, dom är vidriga… Vi plockar 100 tals varje dag.

Anterrabae
6/26/07, 7:56 PM
#27

Vi har dom.. men inte så många.. än.. men det blir väl till att gå ut  en sväng i regnet och plocka.. Det är ju nu dom kommer fram..

Ska gillra lite fällor oxå..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Annkis54
6/27/07, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

jag har precis upptäckt dem i min trädgård o gjorde en tråd på perser iFokus..
jag har kattuppfödning o sniglarna är i vår o katternas inhägnad
ska inte ens prata om slemmet som sitter på katterna

ingen som har nåt bra förslag om hur man håller de borta??
vad söker de???
där inne som katterna är har jag inget som odlas
bara gräsmatta
vidriga är de.
jag kokar stark koksaltlösning o släpper i dem i detta kokheta
ska man alltså plocka bort snäckor av olika slag oxå
har sett att de är fler än vanligt av sniglarna…klättrar på insidan staketet

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Christina
6/28/07, 12:33 AM
#29

Ja det är bara att fortsätta vara ihärdig och plocka och plocka och döda och döda. Suck!

Annkis54
7/5/07, 6:31 PM
#30

kan man ge sig ..lägga ner för i år o erkänna sig besegrad…o sätta upp sånt stängsel innan nästa vår….funkar det
eller finns de i trädgården överallt ändå

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

poja
7/6/07, 12:46 AM
#31

Fast man plockar idogt morgon och kväll så ser man ändå inget resultat. De är fortfarande lika många. Det finns ingen ände. Det är en stor landsplåga som drabbat oss, en riktig farsot.  Folk får inte sålt sina hus pga dem. Böndernas ensilage (u.a stavningen) är fulla med sniglar som ligger där och ruttnar och sprider bakterier till djuren som sedan måste medicineras med antibiotika. Detta är ett fall för  myndigheterna, vad gör de kan man undra…?

Annkis54
7/6/07, 1:12 AM
#32

för mig är det som sagt var nytt.
har inte ens sett några förr om åren.
skulle nu gå ut o plocka jordgubbar o stöter på lite sniglar där o håliga jordgubbar. Nä fy…det kan jag inte äta
så jag lägger ner hela jakten för i år
o tänker nästa år hägna in med elstängsel
men hjälper det tror ni..eller finns de redan över hela min tomt o kommer tillbaka nästa år igen även om jag hägnar in???

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Christina
7/6/07, 2:04 AM
#33

Jo man känner sig ganska hjälplös. Folk är desperata nu över hela landet den här sommaren, då snigelplågan går över alla gränser. Lantbruket drabbas hårt också.

davidia
7/8/07, 12:47 AM
#34

ni som har mördar sniglar ska köpa ankor.dom äter 400 mördarsniglar per dygn.

Annons:
SirMaxwells
7/8/07, 1:34 AM
#35

Jaha då ska man köpa ankor, kan man ha ankor tillsammans med katter tro? Katterna äter iallafall inte sniglarna.

ElisabethA
7/8/07, 10:42 AM
#36

Drygt 2000 sniglar plockade tre pers under en timme i vår hästhage för någon dag sedan. (Kan tillägga att det är första året vi har mördisar på tomten…) Vi fryser ner dem och sedan slänger vi dem/gräver ner dem. Provade saltmetoden men jag anser att det är djurplågeri så vi slutade med det…

davidia
7/8/07, 11:37 AM
#37

ja ankorna rör ju inte katterna.och katter brukar väl inte röra ankor.japp sånna ska ni skaffa.läste det på nätet häromdan

bjorsa
7/8/07, 1:00 PM
#38

Här finns ju lösningen http://www.snigelbromsen.se/ fast de kostar ju en slant om man har stor tomt men dom säljer ju 50 m nät som tillbehör hoppas nu inte jag får hit dom för hitintills har vi klarat oss peppar peppar .

Förr eller senare kommer nog någon predator att börja kalas på dom men kan ju ta tid innan naturen hinner justera överflödet .

mvh/bjorsa

Tom
7/9/07, 1:19 PM
#39

Intressant sträng med många bra tips!

Är det någon som kan lägga ut bilder på hur dessa mördarsniglar ser ut? Jag är inte alls säker på att jag vet.

  Tom

Friida
7/9/07, 1:43 PM
#40

Myskankor ska vara särskilt förtjusta (!!!!) i mördarsniglar så skaffa inte vilken sorts ankor som helst.

Annars är nog elstängsel det effektivaste, jo de dör (he he) Man får rensa rent innanför stängslet och sen ha lite koll för de kan klättra över sina döda kompisar och därigenom komma över elen. Elstängsel är helt ofarligt för andra djur och människor. Jula säljer färdigt stängsel. men det är nog inte svårt att göra själv.

SirMaxwells
7/9/07, 1:57 PM
#41

Jag plockar mellan 250-500 sniglar /dygn och det är möjligt att det är djurplågeri att lägga dom i en spann med salt men jag vill definitivt inte ha dom i min frys… bara tanken är vidrig och är inte det också djurplågeri isåfall att frysa dom till döds? Nästa år ska vi absolut skaffa elstängsel. Jag bara undrar var dom kommer ifrån och hur dom kan vara sååå många?

Jag tror inte det blir av att vi skaffar ankor;-) Dom måste ha nånstans att bo på vintern med och kan väl inte bara vistas i trädgården? Vi har hängnat in vår tomt så katterna kan vara ute hos oss när vi är där, katterna får inte gå fritt ute och jag är faktiskt tveksam till att dom skulle tycka om att ha ankor i trädgården, tror faktiskt att dom skulle ge sej på dom…

jag har inga foto på mina sniglar men min kompis har ett foto på sin hemsida, http://www.rotvaltans.se/bilder/ovrigt/snigel.jpg

Annons:
Tom
7/9/07, 2:22 PM
#42

#41, Tack för bilden. De såg ut som jag trodde. Än så länge har jag bara hittat enstaka exemplar i min trädgård.

  Tom

SirMaxwells
7/9/07, 2:27 PM
#43

Lyckos dejFlört

Margareta
7/9/07, 8:27 PM
#44

Vi har också enstaka och jag har inte ens plockat bort dem, borde kanske göra det.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

zzaga
7/9/07, 9:54 PM
#45

Ha, det där med enstaka har man bara en liten stund, tro mig. En enda snigel kan ge upphov till 400 vanligtvis klarar sig "bara" 200!!!

Sandra
7/9/07, 11:43 PM
#46

De förökar sig som ogräs har jag hört. Äckliga är de också. Jag såg på ett program på tv för länge sen, om jsut mördarsniglar. Och de tipsade om att elda upp äcklen. Eftersom de kan yngla av sig då de bara blir ihjälslagna. Mina föräldrar har eldat upp de få de haft o i år har det varit lugnt på snigelfronten. Vinbärssnäckorna fastnar i hundens stängsel =) De har kompostgaller runt tomten, o där brukar det sitta snäckor som inte kunnat ta sig in. Praktisk fälla ;P

zeretki
7/10/07, 12:17 AM
#47

Finns det växter som mördarsniglarna ogillar??

Bjornen
7/10/07, 12:18 PM
#48

Snäckor gör sällan större skador på ormbunkar och det bör nog gälla även för sniglar

Annons:
AnnaO
7/10/07, 9:32 PM
#49

Vi har så mycket mördarsniglar i och kring vår trädgård att jag nu tycker att det är meningslöst att försöka bekämpa dem. Jag försöker bara ignorera dem och väntar på att någon naturlig fiende skall dyka upp. Vi har inga grannar utan trädgården omges av betesmark där sniglarna härjar fritt. I år är sniglarna fler än någonsin, men jag kan konstatera att de gör förvånansvårt lite skada. Nu har vi en gammal trädgård med mycket buskar och träd och lite blomsterrabatter. Grönsaker odlar vi inte alls. Det enda sniglarna äter upp helt och hållet är vissa sommarblommor som krysantemum och penséer. De verkar mest äta ogräs och sina döda släktingar. Kanske är det bra att ha mycket ogräs om man har sniglar.

Christina
7/10/07, 11:14 PM
#50

Bra anledning till att rensa lite slarvigare Skrattande

Nattviol
7/11/07, 2:48 AM
#51

Min kolonigranne berättade att hon letat igenom hela Stockholm i jakt på "snigelfritt". Till slut åkte hon ut till Frihamnen och köpte de sista två paketen hos Granngården. 

Koloniområdet vid niotiden på kvällen är som en rysare av Hitchcock… sniglarna kryper fram då…. och de är många!

CarolineO
7/11/07, 1:36 PM
#52

Myskänder är jättebra! Jag vet en kille som har 2 i trädgården i Ystadstrakten och han har inte en enda mördarsnigel… Kunde ju hört om han vill hyra ut dem =0)

zzaga
7/11/07, 9:02 PM
#53

Jag har en kännsla av att när ryktet om myskändernas matvanorsprider sig så komer säkert ankorna vara värda sin vikt i gul:)

zeretki
7/11/07, 11:17 PM
#54

Jag har också hört att Myskankor gillar dessa sniglar! :D  Dom är många men tja, det är ju så att jag ÄLSKAR penséer och dessa äter dom. :( Buuhuu!!

CarolineO
7/12/07, 10:12 AM
#55

#54   Ja, de kan verkligen förstöra… Du får också inskaffa myskänder =0)

Annons:
Margareta
7/12/07, 11:55 PM
#56

Nu har jag inspirerad av er börjat utrota mina sniglar.

Idag blev det 4 mördarsniglar och 6 snäckor, mer än så finns inte trots att det regna och de har krupit fram.

Det verkar som att mördarsniglarna äter snäckorna… för det såg jag faktiskt…. vet någon om det är så eller om det var tillfälligt?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Christina
7/13/07, 1:22 AM
#57

Snäckorna gör ingen större skada - de är dessutom goda att äta, kokta och gratinerade med massor med vitlökssmör Skrattande

Jo mördarsniglar äter snäckor de också.

Coturnix
7/13/07, 3:50 AM
#58

Om man strödde ut ett stråk av kalk runt sin trädgård, skulle det kunna funka som stopp tro? Borde ju vara bra mot försurning också. ( Inte för kalkskyende växter)

Goldie
7/13/07, 2:36 PM
#59

Har som hobby liljor men är i färd med att avveckla pga sniglar. dom äter av även stjälkar på upp mot 1cm Namnet är berettigad

Mördarsnigel

en april morgon  plukkade jag väl 300  från en halv cm stora. kan förmera sig utan partner . lägger ägg

En art som inte hör hemma i svensk natur men är i färd med att brida sig över hela landet. Dom är kanibaler och där det varit skogssniglar har som försvunnit.

Kan ha många mönster .bl.a. är nogon tigrade

Kopieratd från svt.se - västnytt

Agronomvarning efter larm från Horredsbonde

Mördarsniglar i fodret kan döda hästar och göra korna sjuka

Publicerad 1 juli 2007 - 16:17
Uppdaterad 1 juli 2007 - 16:22

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=53665&a=860233&lid=puff_860238&lpos=extra_0 src="http://svensknatur.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

Stora mängder mördarsniglar i fodret kan döda hästar och göra korna allvarligt sjuka i botulism. Lantbrukarna bör låta analysera fodret innan de ger det till djuren, säger Gunnar Pettersson, agronom vid Sveriges lantbruksuniversitet, till SVT Rapport.

Det är lantbrukaren Bengt Johansson i Horred utanför Kungsbacka som larmat om den stora mängden mördarsniglar som följer med fodret in i plastbalarna när han slår fodervallen.
- När jag slog första skörden hamnade det runt 250 mördarsniglar i varje bal!

Snigelinvasionen är i år värre än någonsin och de flesta lantbrukare i Götaland och delar av Svealand upplever liknande problem. Eftersom Bengt Johansson är ordförande för LRF i Horredsorten känner han ansvar för att ta reda på hur den stora mängden sniglar påverkar kvaliteten på vinterfodret och svaret från agronom Gunnar Pettersson på Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala är oroande:
- Det är risk för att korna får botulism och blir sjuka. Och fodret får absolut inte säljas till hästägare för då kommer risken för döda hästar att öka dramatiskt, för häst är mycket känsligare än nötkreatur!

Mördarsniglarna är i sig inte farliga att äta men när de kapslas in i plast tillsammans med fodret så dör de och när ensilaget jäser kan botulismbakterier utvecklas i de döda sniglarna.

Agronom Gunnar Pettersson ger lantbrukarna rådet att låta analysera fodret vid Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, i Uppsala, innan det ges till korna. Han säger också att man kan göra hö av vallen i ställer för att rulla det som ensilage om man vill minska risken för oätligt foder. Men det innebär förstås en ekonomisk förlust för lantbrukaren.

Goldie
7/13/07, 2:52 PM
#60

Att döda med salt är som att fodra dom andra. dom som döda s blir ätit av dom

En effektiv metod är at ta en gammal 2Liter glas burk , gaffel och plucka. senn koker ni vatnet till 100 grader och har i . dom dödas på sekunder.

Senn får det gå i toa och  borta är dom och ni har även  dödad ägg som åsta vara i någon av dom vuxna.

om ni vill tvätta händer burk etc , ha lite äddik i  så lösas slim etc.

 http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=53665&a=860233&lid=puff_860238&lpos=extra_0

Goldie
7/13/07, 3:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Mördar sniglar upptäcktes försa gången 1975 i Hälsingborg och antss kommit med importerade plantor.  Är redan registrerad i Västerbotten 

Upptäcktes i grann landet Norge i 1983 är i år registrerad så långt norrut som i Bodö, altså norr om polarcirkelen.

 Spridningshastighet ca 2000km (Hälsingborg-Bodö) på 32 år,  62 mil om året ,  170m  i dygnet.

Varje kull är ungefär 400 ägg. vilken eksponensiell väkst.

Bild av snigla som attackerar en lilastängel ( förlåt det dårliga focus men man ser at den slänger sig från kruk väggen til stänglen

Goldie
7/13/07, 3:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Och hittar ni såhär under stenar  el så är det ägg från mördarsnigeln

Annons:
Goldie
7/13/07, 4:06 PM
#63

Här har ni en annan lösning som är bra för minfra områden, men hur e det med det i dessa energispara tidor.

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=53665&a=860233&lid=puff_860238&lpos=extra_0

ikna
7/13/07, 4:30 PM
#64

#58: Jo visst funkar det med kalk, men det regnar ju bort, så det går åt mycket kalk en regnig sommar som denna!

Pomperipossa
7/13/07, 11:56 PM
#65

Gräv ner ett fat så det ligger kant i kant med underlaget. Häll i lite öl. Funkar kanon bra.

SirMaxwells
7/14/07, 11:28 AM
#66

Jag har plockat upp emot ca 500 mördarsniglar /kväll i flera veckor, nu är jag trött på dom och igår tänkte jag att jag testar med öl och  jag blev ganska imponerad måste jag säga, dom är garanterat alkisarFlört Jag satte ut 4st 2 liters glassburkar med öl i och nu på morgonen är dom nästan fulla av mördarsniglar, igår kväll såg jag vilken anstormning det blev då det verkar som dom kan känna doften av öl på långt håll, alla gick ganska snabbt mot burkarna så nu blir det öl på kvällarna istället för att gå och plocka för hand.

Annkis54
7/17/07, 4:27 PM
#67

kan man ge sig ..lägga ner för i år o erkänna sig besegrad…o sätta upp sånt stängsel innan nästa vår….funkar det
eller finns de i trädgården överallt ändå

om man sätter ut ölfällor…vad gör ni med burkarna…stänger till o slänger i vanliga sopor eller vad??

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Nattviol
7/20/07, 3:11 AM
#68

Krögare hämnas på mördarsniglarna! Läs artikeln i DN.

Mördarmacka  

SirMaxwells
7/20/07, 11:12 AM
#69

Jag häller ölen i 2 liters glassburkar, ölburkarna pantar jag och sniglarna plockas upp och läggs i plastpåsar som slängs i soporna och den gamla ölen gräver vi ner i en hörna på tomten.

Annons:
Christina
7/20/07, 2:53 PM
#70

#68 Helt vansinnigt djärvt. Undrar om kunderna törs smaka. Det gäller att ge rätten ett bra namn: vad sägs om 'escargots au diable' ??

Vinbergssnäckor har jag plockat och lagat men det är ju mer comme il faût.

Achatina
7/22/07, 2:47 PM
#71

Med en så stor trädgård som vi har är det svårt att inte ha Arion lusitanicus typ överallt. Det är som att gå på en matta av brunt slem. Att hälla salt på dem förstör ju bara för en själv då även planterade saker förstörs eller får svårt att växa. Och vem vill frivilligt ha hundratals sönderfrätna Arion lusitanicus överallt..? Att klippa "huvudet" av dem tycker inte heller jag att det är att föredra, för snigelliken luktar apa, om inte ännu värre… I vår familj har vi löst problemet på ett annat sätt. Vi plockar alla vi hittar/orkar plocka upp lägger de i en påse och stoppar in i frysen. Då dör de på 5-10 minuter. Men för säkerhetsskull kan man låta de ligga kvar en timme eller mer. Om det fungerar i längden eller ej är en annan femma, själv plockade jag närmare ett kilo sniglar häromkvällen! Vet inte hur många det kan ha varit men det måste ha varit en hel del.

MaMaMade
7/22/07, 8:34 PM
#72

Ankor o katter…

Vill rekommendera ankor som husdjur. De är jätteroliga, nyttiga (bra på att utrota skadedjur, fast det kan åka lite grönt med av bara farten :) o så får man jättegoda ägg…1 ägg räcker till en sockerkaka. Nackdelen är att de skitar ner rejält…de bajsar mkt o löst…*bläää*!  Men ge dem en damm o de stortrivs, lägger ägg på löpande band o roar er dagarna i ända.

Ca 1 anka per kvm rekommenderas i ankhuset. Vi hade våra i ett litet hus som vi byggt mot husväggen av överblivna förrådsväggbitar. Isolerade o satte in ett elelement för vintern. De gick ute hela vintrarna utom när det var som kallast. De brukade vara ute ner till ca -15 grader, då gick de in men gjorde korta utevisiter ner till -20. Vi hade gula lantankor o de var köpta som ällingar o vana vid vinterväder ända från början sas. Tyvärr måste man städa ofta åt dem då de skitar ner ngt vansinnigt…smakar det så kostar det! ;)

Katterna var inte intresserade av dem…snarare är det nog så att ankorna lätt spöar kissemissarna om de kommer för nära, iaf om ni har en andrikk. Ällingar däremot kan nog verka mumsiga om inte mor o far anka har ögonen med sig.

Christina
7/23/07, 11:27 AM
#73

Problemet är väl att hålla ankor på en normal villatomt i tättbebyggt område. Ni som bor lite mer lantligt skulle förstås kunna testa. 

Minns från de år jag bodde på Filippinerna att ägare av risfält hyrde in en 'ankman' - dvs en man som gick med sin flock ankor över risfälten.

En ledaranka gick i täten och de andra följde efter så snyggt. Ankorna blev feta och fina och risfälten tömda på sniglar.

ChiChi
7/23/07, 2:47 PM
#74

Hur vet man att det är "mördarsniglar" och inte vanliga snälla besökare man har i trädgården. Ser de ut som på #59 bilden eller finns det varianter. Vi har gråbrunrandiga sniglar hos oss.

Thea-Cazzy
7/23/07, 2:57 PM
#75

Jag har en egen liten rabatt där jag odlar olika saker, och potatisen är mest utsatt…… Vi hackar dom mitt av med en spade ;P Även om jag tycker att det är grymt äckligt att röra dom var jag tvungen. Jag fick plocka av dom från potatisen, mend handskar alltså ^^ Det sarr kanske sådär 7-8 stycken på varje planta :(

Jag är så grymt trött på dom!! In princip varje dag får jag gå ut och hacka… En kväll hackade jagoch mamma tillsammans kanske 100-150 sniglar tillsammans.

Thea-Cazzy
7/23/07, 2:59 PM
#76

#74 Mördarsniglarna är bruna…

Annons:
Thea-Cazzy
7/23/07, 3:04 PM
#77

Jag har några tips:

häll upp öl i en burk och sätt ut här och där

häll ut klorin

snigelgift, (såna här pellets)

Eller kan man hälla ut lite aska runt rabatten, det gillar dom inte att krypa igenom. Fast om det regnar blir det blött och fungerar inte, och sen är det ju inte precis snyggt heller…..

poja
7/24/07, 10:00 AM
#78

Bot mot snigeln kanske kommer till Sverige redan nästa år. Ett biologisk bekämpningsmedel, en liten nematod (springmask) som borrar in sig i de yngre sniglarna och smittar dem med en bakterie. Medlet finns redan flera länder bl. a i Norge. Här i Sverige tvekar dock experterna. De är rädda för att nematoden skall ha skadliga inverkningar på vår fauna.

MaMaMade
7/24/07, 10:56 AM
#79

Åh, rackarns! Har man verkligen sett dem här i V-botten också! Jag som just tänkte skriva att jag många ggr är så avis på er som bor söderut att jag ibland funderat på att flytta ner när ungarna lämnat boet. Men så tänker jag på all ohyra som ni har i mass o inte vi. Nu verkar den ursäkten gå i stöpet okså! ;)

zzaga
7/24/07, 12:03 PM
#80

Det här med mördarsniglar är verkligen deppigt. Förra året hade vi nästan inga.

Förra veckan gick min mans antispinnsystem på bilen igång när han skulle köra upp för backen här, så mycket mördarsniglar är det här nu. Vvarje morgon här vägen helt svart av sniglar.

Jag kan inte mer än undra om min son inte kommer att kunna springa barfota i gräset som jag gjorde när jag var lite. Man vill ju inte att han ska trilla i snigelslem och bryta benet.

Sen kan man ju fundera på när myndigheterna kommer att anse att invasionen är så stor att man faktiskt måste göra något, man kan ju undra vad de väntar på?

ikna
7/24/07, 2:20 PM
#81

#74 Mördarsniglarna korsar sig med våra svarta skogssniglar och får lite olika färger; brun, rödbrun, svart, fläckiga och randiga. Tyvärr åker det nog med någon här som inte är mördarsnigel, men skulle jag hitta en svart så låter jag den vara och hoppas att det är en inhemsk skogssnigel.

Achatina
7/24/07, 4:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

#78 Det vet jag att den skulle få. Tänk bara på alla våra nyttiga snigel och snäckarter! Vore rent förj*vligt tråkigt om de slog ut hela Vinbergssnäckstammen och Svensk skogssnigel på samma gång. För det kommer ju förmodligen att ske om de släpper ut en inälvsparasit!

Sol-
7/25/07, 6:17 PM
#83

Jag läste i tidningen häromdan att man skulle slänga ut kaffesumpen i rabatterna, för det tyckye inte sniglarna om. Vet inte om det funkar, men kan ju vara värt ett försök.


Annons:
Lillhumlan
7/28/07, 11:57 AM
#84

finns en hemsida om mördarsniglar och hur man ska bli av med dem. Kommer dock inte ihåg vad den hette. Men sök via aftonbladet eller expressen.

De finns tydligten något tips som gör att de aldrig kommer upp ur marken utan dör under den, något slags medel som de käkar och så käkar de ju upp varandra när de dör och då får den de i sig det medlet och så sprids det och så dör och dör och dör dom. mycket effektivt.

Lycka till

Linoja
8/6/07, 11:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Appropå mördarsniglar…  

En av mina favorit-tecknare, Hans Lindström. Besök hans satirer på www.bonton.se

dolfen
6/5/09, 7:56 PM
#86

Läste nyligen om en norrman som kommit på en fungerande metod efter att ha testat ett antal olika under 25 år.

Samla många sniglar som klipps itu och dränks i "nemaslug" (ett medel). Detta fungerar som lockbete.

Detta skulle fungera så bra så att man nästan såg fartränderna Obestämd på de ditlockande sniglarna.

dolfen
6/6/09, 8:12 PM
#87

Tillägg till #86:

Han (norrmannen Torstein Mo) trodde att de skulle kunna vara utrotade inom 2 år.

Sihle
6/7/09, 11:37 PM
#88

#87

Jag läste också det, dom äter ju varandra och dör av giftet.

Ska prova se om det funkarGlad

Emmy
7/1/12, 12:52 PM
#89

Bra tips!

Emmy
7/1/12, 1:01 PM
#90

Denhär fällan med 20 ingredienser och öl, vart får man tag på den och hur mycket kostar den? :)

Annons:
dolfen
7/1/12, 7:00 PM
#91

#90 - Man kan ta en glassbytta (exempelvis) och sänka ner lagom mycket i jorden, och hälla öl i.
Man har ju liksom redan betalat för byttan, så den kan kanske räknas som gratis!?

Carmarino
4/15/17, 10:45 AM
#92

En annan variant på "ölfälla" är den här. Dansken Michael Christian Petersen har kommit på ett smidigt, billigt och giftfritt sätt att göra sig av med sniglarna. Se även hans inlägg på Facebook (på danska).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
7/8/23, 9:26 PM
#93

Emelie Birgersson från Varberg vill se att fler engagerar sig i kampen mot mördarsniglarna; "Det spelar ingen roll vad jag gör om inte grannen och grannens granne också försöker få bukt på problemet", säger hon.

Läs mer här:

https://sverigesradio.se/artikel/i-kamp-mot-mordarsniglarna-vi-maste-bekampa-dem-tillsammans


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Emelie Birgersson från Varberg vill se att fler engagerar sig i kampen mot mördarsniglarna; "Det spelar ingen roll vad jag gör om inte grannen och grannens ...
Upp till toppen
Annons: