Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 13211 ggr
Diana61
2007-05-17 01:09

Svarta tulpaner

Nu måste jag fråga om det finns flera här som haft svarta tulpaner och som ej blommar år nummer två?

Är de svarta svåra att få dom till att blomma år efter år? Det är inte första gången jag sätter svarta tulpaner och året därpå så finns dom ej längre, varför? Jag har ej givit helt upp ännu men det ser ut som om dom inte kommer i år (dom blommade förra året =år 1).

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Annons:
Bjornen
2007-05-17 01:42
#1

Tulpaner är svårodlade på tyngre jordar och många gånger blommar de bara rikligt första året. Så fungerar det för mig och de brukar komma upp några år som bladväxter. Black night har brukat blomma ytterligare något år för mig, vilket kan bero på att de placetrats på bättre ställen. Det är viktigt att tulpanerna får möjlighet att samla näring i lökarna genom att bladverket lever så länge som möjligt.

Ahnna
2007-05-17 11:30
#2

Jag som just funderade på att sätta svarta/mörklila tulpaner i höst… Men vad är för tung jord då, för tulpanlökar?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Christina
2007-05-17 11:37
#3

Lite förenklat: Tung är jorden om den innehåller mycket lera och är fuktighetshållande. Lätt är jorden om den väl dränerad och mullrik - och torkar upp lättare.

 Jag har två ställen intill mitt hus där tulpanerna överlevt i åtskilliga år nu och dessa ställen har båda ursprungligen köpejord av den lätta planterings-/torvsorten.

Ahnna
2007-05-17 11:48
#4

#3 Ja, jo, jag vet vad tung och lätt jord är, men jag menade vad en tulpanlök tycker är för tungt. Alltså, vilken sorts jord de inte trivs i. Det finns lerig jord och det finns lerig jord, om du förstår vart jag vill komma. Flört Jag har "turen" att ha ganska mycket små stenar i min tyngsta jord, alltså lera och grus-sten blandat, så det blir inte så himla tungt ändå.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Diana61
2007-05-17 23:29
#5

Bjornen, Jag har haft svarta tulpaner även på mycket lätt jord och samma sak där. De vill bara inte komma upp år två? Men alla de övriga tlpanerna  på samma plats gör det men inte de svarta. Det är just det som är det knepiga. Jag har nu på en liten tyngre jort svarta, vita lila och orange, gula, röda, olika rosa tulpaner och alla kommer upp utom just den svarta. Det var därför jag börjar undra om de svarta är känsligare. Alla fick dessutom benmjöl i höstas för att få lite exta mat men icke.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Bjornen
2007-05-18 09:45
#6

Svart eller nätan svart är ju en onaturlig färg på blommor. Det är endast en del blommor som pollineras av flugor som har naturligt bruna eller svarta blommor. Genom intensiv förädling för att få fram en onaturlig egenskap förloras oftast andra egenskaper, vilket kan göra dem känsligare för sjukdomar eller bli kortlivade.

Min erfarenhet är dock att de svarta tulpanerna är tåligare än en del andra sorter. Det kan ju bero på tillfälligheter. Jag har fortfarande överlevande svarta tulpaner trots att de är omkring 10 år. De har dock inte blommat på några år.

Annons:
elenor
2007-05-18 10:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Har just gjort samma erfarenhet om de "svarta" tulpanerna Queen of Night.
Alla de andra i gruppen kom fint tillbaka men endast två stycken av de mörkaste blommade igen.
Hädanefter kommer jag att komplettera med mörka varje år, för då är det nog så att de har sämre förmåga att blomma om!

Har visat den här bilden tidigare också, men så här fin var gruppen förra året!

Diana61
2007-05-18 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Så det är något särskilt med dom då. Jag har Queen of Night jag med och här är min bild av dom bland de vita förra året.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Ahnna
2007-05-26 12:04
#9

Vad fina de är! Jag hittade en nästan svart tulpan i min trädgård häromdagen, men den har fransiga blad så det är ingen QoN. Men söt var den!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
2007-05-26 12:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Såhär ser den ut, som nämns i #9. Den var svartare förut, nu är den snarare mörklila/röd.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Faxlin
2007-05-26 14:19
#11

#10: Ohh, de enda tulpaner jag gillar. Papegojtulpaner tror jag de kallades då jag köpte dem till mitt förra hus. och där står de snällt och blommar än idag när vi åker förbi.
Tyvärr har jag inte hittat på sådana igen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Bjornen
2007-05-26 15:49
#12

När jag var liten (40-45 år sedan) hade vi sådana svarta papegojtulpaner.

Ahnna
2007-05-27 11:04
#13

#11 Visst är de fina? Jag hittade en klarröd likadan också, fast något lägre.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Faxlin
2007-05-28 23:46
#14

#13: Vart har du hittat dem? I trädgården som en överraskning eller har du köpt den någonstans?
Skulle gott och väl kunna tänka mig att sätta sådana i några av mina land här hemma.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Diana61
2007-05-29 15:57
#15

#10 Jag tror det är Black Parrot (den fransiga tulpanen)

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Ahnna
2007-05-31 11:27
#16

#14 Jag har ju precis flyttat hit, så de kom som överraskningar i min nya trädgård.

Ska lägga "black parrot" på hjärnan till i höst, sen ska jag raida alla butiker som säljer tulpanlökar! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: