Annons:
Etikettträdgårdsböcker-och-kurser
Läst 1649 ggr
Ticka
2007-05-01 12:29

Trädgårdshistoria, hur hittar man bra info?

Jag ska skriva ett arbete om hur sörmländska bondgårdars trädgårdar sätt ut genom tiderna.

Nu söker jag boktips, söktipps, bra info om vart man kan vända sig om man är trädgårdshistoriskt intresserad. Alla tipps och idér är välkomna?

Tack på förhand

Med vänlig vår hälsning/ Ticka

Annons:
Bjornen
2007-05-01 13:25
#1

Blommor från mormors tid och Rosor från mormors tid av Ulla Beyron, samt Birgitta Carlbergs bok gömda växter i glömda trädgårdar är några enkla böcker som har använt som studiematerial i cirklar om odling av gamla växter.

Jag har mycket information om gamla växter genom mitt arbete med en större skrift eller skriftserie om odlade växter i gamla tider. Just nu omfattar det drygt 300 sidor text och drygt tusen arter. Jag har många böcker och artiklar i litteraturlistan (drygt 15 sidor), men många av dem är svåra att få tag i. I visningsträdgården finns många av växterna planterade (omkring 400 olika äldre växter).

Du får gärna ta kontakt med mig för mera konkreta frågor och jag är intresserad att ta del av ditt arbete eftersom det kan framkomma lite uppgifter från Sörmland som jag dålig kunskap om. bjorn.en@telia.com eller telefon 0246-23165.

Christina
2007-05-01 13:40
#2

Generöst erbjudande av Bjornen - nappa på det! Föreslår också att du ringer till SLU ber om rekommendation på littratur. Fråga vilken kurslitteratur som ingår i hortonomprogrammet.

Ticka
2007-05-01 14:08
#3

Tack :)

 Det ska jag!

Upp till toppen
Annons: