Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 10023 ggr
[hakkapelitta]
2008-03-25 11:06

Citrusfrukter

Jag funderar på att sätta citrusfrukter att ha på balkongen i sommar, jag bor i zon 4, har sol på balkongen mellan lunch - solnedgång..

Hur gör jag?
Skulle helst vilja ha lime och citron, kan jag sätta frön direkt från frukten? Tips, råd? Är det möjligt? Jag hade tänkt sätta dem i stora krukor att ha på balkongen i sommar och kanske ta in under höst/vinter..

Jag älskar att påta men saknar mycket kunskaper, hoppas ni kan hjälpa mig :)

Annons:
Bjornen
2008-03-25 14:41
#1

Naturligtvis går att sätta kärnor och får upp plantor, men man ska nog inte räkna med att det blir nnågon frukt utan det är en bladväxt. I handeln finns plantor som bär frukt efter en underbar blomning. De flesta citrusfrukter vill ha en lite svalare vinterperiod. Tyvärr tror jag inte gamla sorter av apelsinträd finns i handeln numera. Min farmor hade någon dvärgsort som gav ganska rikligt med små apelsiner. De var oerhört söta i smaken och därigenom inte alls goda. De var alldeles för söta. De fungerade bra som krukväxt året runt och blev aldrig högre än en knapp halvmeter. Tyvärr är den plantan död sedan länge.

dolfen
2008-03-25 16:58
#2

Jag satte för lite drygt 50 dagar sedan citronkärnor. Hittills har 6 av 14 kikat upp ur jorden.

Glad

dolfen

dolfen
2008-04-03 15:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Idag är det tio stycken som har tittat upp.

Glad

dolfen

Christina
2008-04-10 22:25
#4

De ser jättefina ut. Fortsätta med bilder snälla du, så får vi se hur de tar sig framöver.

Tilda-T
2008-04-13 11:12
#5

#1 Har du någon aning om varför man inte kan räkna med att kärnplanterade träd ska ge frukt?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
2008-04-13 12:23
#6

Ofta är det som äpplen att det inte blir samma sort som man sår och vanliga apelsinträd blir några meter höga innan de bär frukt och då brukar inte takhöjden vara tillräcklig. Olika dvärgsorter som finns i handeln är mera anpassad för inomhusbruk.

Annons:
dolfen
2008-04-13 18:33
#7

Undrar lite……

Blanda malda äggskal i blomjord eller köpa citrusjord?

Yvve
2008-04-13 19:06
#8

Citrusnäring innehåller extra järn,,när jag köpte mina citrus träd rekomenderade dom att man gav näringen så att blommorna och frukterna inte ramlar av..

dolfen
2008-06-24 14:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Några har jag gett bort och några hamnade på balkongen och fick solskador (överlever de så är det ju kul, och gör de inte det så gör det inget) men 6 st har jag kvar inne under lyse.

(Skulle egentligen ha omplantat de några veckor tidigare än jag gjorde. Men men…)

Hittade ingen citrusjord, men har köpt citrusnäring. De tre bortersta har jag krossat äggskal i. Får se om det blir någon skillnad.

Bjornen
2008-06-25 04:15
#10

Handelns olika specialprodukter är ofta bara bluff och ett sätt att sälja mera. Allt vad citrusjord och citrusnäring är fullständigt onödigt och brar ett lätt sätt att slänga pengar i sjön. Det är klart om man har ett växthus med citrusväxter kanske det kan vara ide med spcialprodukter, men det är enkelt att göra egna blandningar istället.

dolfen
2008-06-25 18:04
#11

Jahopp!

Och har mitt jobb med att skölja å torka å krossa äggskal för att blanda i jord till citrusväxter varit onödigt jobb, eller kan det göra liiite skillnad?

Marre67
2016-06-09 15:22
#12

Hur gör man egen citrusnäring då, någon som vet ?

beem
2016-06-09 23:21
#13

Jag har haft en citrusväxt i många år - med frukt - och använde mig av vanlig gödning för blommande växter. Fungerade bra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Upp till toppen
Annons: