Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd och bärbuskar Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Ogräs och vilda växter Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Krukväxter pelargoner Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Övrigt utan anknytning till trädgård
Ogräs och vilda växter

ättika mot ogräs

2008-06-05 10:26 #0 av: jen

Hej. Jag skulle vilja höra med er om ni har någon erfarenhet av att använda vanlig ättika mot ogräs?

Jag har ju hundar och vill använda nått giftfritt.

Anmäl
2008-06-05 14:52 #1 av: Anders 50

Ättika tar inte död på rötterna, så det växer snart upp igen, men det funkar ju ett tag. Går att bränna med gasol också. Lite bättre verkan tycker jag.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2008-06-05 18:40 #2 av: dolfen

Hade tänkt att testa salt, men det blev aldrig av. (Strö eller blanda ut i vatten.)

Anmäl
2008-06-05 19:56 #3 av: MrsDragon

Har funkat bra. Varma, torra dagar då det inte väntas komma regn inom 6 h. Jag har anv det både mellan plattor och till bl.a. brännässlor. Har testat både spraya och vattna - båda funkar finfint. :) Nöjd!

Anmäl
2008-06-07 22:02 #4 av: jen

Ok. tack för era svar. Jag ska själv testa nån dag och se hur det funkar med ättika

Anmäl
2008-06-07 22:57 #5 av: Maria

Har köpt någon slags ättika på dunk hos Plantagen, tror jag det var och det fungerade alldeles utmärkt på ogräs mellan stenplattor.

/Maria

Anmäl
2008-06-10 00:30 #6 av: jen

#5 är det giftfritt? för djur el barn alltså...

Anmäl
2008-06-10 10:09 #7 av: Tilda-T

Skulle tänka mig att det är billigare och drygare och lättare att bära hem, att gå och köpa en vanlig flaska ättika på ICA och sen späda ut den med vatten hemma!

Anmäl
2008-06-10 11:43 #8 av: jen

#7 ja, det är det nog.  Ska köpa det idag o pröva :)

Anmäl
2008-06-10 23:03 #9 av: [bejan]

Gå in påwww.perstorpattika.com/ och klicka vidare så finns det anvisning om spädning tillolika behov

Anmäl
2008-06-15 23:48 #10 av: jen

TACK för länken

Tänk vad mycket man kunde fixa med lite ättika  ;)

länkar den till tipsen    http://www.perstorpattika.com/upload/attika_tips_001.pdf

Anmäl

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut. Klicka här för att skapa ett iFokus-konto!