Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 26630 ggr
Ticka
5/6/08, 9:51 PM

Beskära spireor och tok???

Hur ska man beskära spireor och tok? Ska man klippa bort gammla blomstänglar på spirean, eller föryngra helt, delvis klippa ner demhelt?

Annons:
poja
5/6/08, 10:40 PM
#1

Ta dem jäms med marken.

poja
5/6/08, 10:40 PM
#2

Ta dem jäms med marken.

Bjornen
5/7/08, 2:43 AM
#3

O buskarna är gamla är total nedskärning artt rekommendera. De kan klippas ner vilken tid som helst. Men för att mista så lite blomning som möjligt bör spireorna klippas direkt efter blomningen och ölandstok under sena hösten till våren. Yngre buskar kan enstaka grova kvistar tas bort. Om det är en häck kan det vara ide att klippa bara delar av häcken ocjh vänta med resten till kommande år.

Ticka
5/7/08, 10:13 PM
#4

Det är ett gammalt buskage, risigt och tillplattat av snön. Det ser rätt bedrövligt ut, men samtidigt ligger det framför en byggnad som är välbefolkad och det får inte se "trist" ut.

Token har inte börjat bryta knopp men spirean har ju börjat få blad och bryter tydligt längre ner under det gamla blomställningarna.

Kan jag klippa bort de gamla blomställningarna på spirean och ta token ca 1- 2 cm upp från marken?

Bjornen
5/7/08, 11:51 PM
#5

Ja !!!

pyromanen
5/8/08, 11:30 AM
#6

Spirea är inte så lätt att bli av med! Känner en dam som har problem med spirea som spridit sig ut i hennes ängsmark där de är ett ogräs modell värre.

Annons:
Bjornen
5/8/08, 8:03 PM
#7

Spireor är ett släkte som omfattar omkring 80 arter och ett otal korsningar. Det är torpspirea-typerna som lätt spirder sig på stora ytor. Det finns omkring 10 sorter av dem som rena arter eller korsningar med ett ursprung från Amerika. Det var vanliga buskar under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Ibland syns att det funnits en gård genom att det växer olika torpspirea i massor. Den vanligaste spirean är nu norsk brudspirea och före detta svensk brudspira.

anki1
5/8/08, 10:46 PM
#8

7, Vi hade en spirea som fanns i en rabatt när vi kom till tomten, som jag tyckte var på fel plats. (Den tog liksom över där den växte och vräkte sig över allt annat) Jag grävde upp den och den kom upp i 3 delar, som jag då satte på olika ställen i trädgården. alla dog. så nog går det att ta kål på dom.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
5/8/08, 11:11 PM
#9

Buskar och träd bör omplanteras endast under den lövfria perioden och allra bäst på hösten (ölandstok lyckas oftast bättre tidigt på våren). Övrig tid måste vädret vara mycket gynnsamt om det ska lyckas bra.

Ticka
5/10/08, 6:16 PM
#10

Tack! :)

tompa622
4/5/12, 7:48 PM
#11

Vad ska jag göra med en 30 årig spirea (häck) som börjar bli gles???

Bjornen
4/6/12, 9:08 AM
#12

Klipp ner helt och hållet. Om det är vår- eller försommarblommande bör de beskäras direkt efter blomningen.

tompa622
4/6/12, 2:01 PM
#13

Oki. Hur. Mycket ska vara kvar. Och hur mycket (ca om året växer det?)

Annons:
Bjornen
4/7/12, 6:20 AM
#14

Spireor är många olika arter med en naturlig höjd från 15 cm till nästan 3 meter. Etablerade buskar tål nedskärning till marknivån. Om man vill kan man ju dela upp nedskärningen på flera år för att det inte ska bli så kalt och tomt på en gång.

Maria
4/7/12, 8:25 AM
#15

Vi har en gulbladig Spirea som har vuxit enormt. Den är ungefär 5 år och var en liten buske på omkring 3 dm när jag köpte den.

Jag kapar den flera gånger om året och den verkar tåla det mesta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: