Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 9026 ggr
Ascot
5/26/08, 12:24 PM

Fikonträd

Fick ett fikonträd med fikon på Mors dag, men tyvärr inget skötselråd eller namn på sorten. Kan någon hjälpa mej med skötselråd?

Annons:
flaxss
5/26/08, 2:03 PM
#1

ficus carica - vilken sort du har är svårt att gissa om du inte har bild på bladen eller frukterna . men ska jag gissa så kan det vara en bornholm då den är rätt så vanlig i sverige .

 under vintern ska den stå svalt ca 0c +10c och då fäller den bladen och då vattnar man efter temperatur . sedan när det ute är runt +5c +10c kan du sätta ut den i ett soligt och varmt läge ( den ska vara utan blad när den tas ut ) och så börjar du vattna den mer i feb-mars planteras den om och därefter vattnar du den men låter den torka ut innan du vattnar igen ,, i maj-juni kommer nya blad och sedan frukter . sedan har du den ute tills den första frosten kommit och då tas den in för vintervila . den blommar som bäst på tvårig ved .

bor du i zon 0-1(2-3) ,, kan du prova att ha den ute i ett skyddat söderläge i sand-grus jord . när vintern kommer kan du täcka den med eklöv och sedan skotta över en massa snö . ibland fryser den ner ibland inte och kommer bli jätte vacker med tiden . vill du vara säker kan man ockås köpa fiberduk och täcka den med .

Ascot
5/26/08, 7:53 PM
#2

Tack för svaret!

Ascot
7/30/08, 1:36 PM
#3

Hade ett par fikon på mitt träd. De har ramlat av allihop. De har blivit bruna nästan som om de ruttnat. Någon som vet varför?

 Trädet har inte stått direkt i solen, den har varit för skarp o varm i sommar. Det har stått under tak, så lite sol och mycket ljus har det fått.

flaxss
8/2/08, 12:15 AM
#4

solen kan aldrig bli förskarp och för varm för ett fikon ,, den vill stå i full sol och behöver göra det när den odlas här förutsatt att bladenm får växa fram i just södersol,, annars bränns bladen om dom inte är vana vid det .

var frukterna inte mogna då ? när frukten är mogen ( brun,kletig) så trillar dom av .

är dom inte mogna och ändå bruna och så ,, så har trädet inte mått bra eller haft det för mörkt och för fuktigt . då ruttnar frukterna lätt .

för bra fruktsättning och mognad bör den som sagt stå i full sol och så mycket värme det går .

Ascot
8/4/08, 9:50 PM
#5

Nej de var inte mogna. Ett fikon har jag fått som var moget, så det har jag ätit. Till nästa år skall det få stå soligt.

lc-solkatt
8/4/09, 12:03 PM
#6

Vårt fikonträd i trädgården växer otroligt mycket varje sommar och nu måste vi klippa bort några grenar som oturligt nog bär mycket frukt. Klarar sig fikonen i de avklippta grenarna om man har de i en stor vas eller vattenkanna?

Annons:
Upp till toppen
Annons: