Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 9714 ggr
mariaa00
2008-10-03 08:55

lagerhägg

Hej, Vi har en rabatt med lagerhägg som har blivit för stor. Både på höjden och på bredden. Den har med andra ord blivit för yvig och för hög. Kan man beskära den? I så fall när gör man det och hur gör man det bäst?

Annons:
Rozzy
2008-10-06 12:05
#1

Jag skulle ta den vid jul då jag behöver dörrkransar och pynt.

Bjornen
2008-10-06 12:31
#2

Jag har själv ingen större erfarenhet av lagerhägg. Jag har naturligtvis provat den men det blev en kortvarig gäst trots att det var en av de härdigaste sorterna, men mitt zon 6 klimat gillade den inte. Bästa tiden för klippning av lagerhägg är senvinter eller tidig vår. Den tål att klippas ner till omkring 20 cm höjd om den har blivit risig och ful. Man bör vänta framåt våren för att minska risken för frostskador eftersom den är vintergrön kan den skadas av frost trots bra klimat. Allt beroende på vintern. Blåsigt och kallt är farligt om marken är tjälad.

mariaa00
2008-10-06 16:06
#3

Tack för era svar. Smart idé, kanske ska ta och göra en dörrkrans… jag gillar ju lite pysse!

Jag tror att vid plantering av denna buske "rabatt" så missbedömdes hur stor denna buske blir.

Om den hade varit intill en husvägg så hade det varit perfekt men nu så är den  mellan två gångar. Nu har det blivit så trångt att det inte går att gå i gången.

Då väntar jag till tidig vår och ger mig på den då så får jag hoppas att den blir fin igen. Testade ta bort lite kvistar, den blir inte så fin just vid själva avklippningen men den kanske växer till sig rätt snabbt.

Rozzy
2008-10-08 12:27
#4

Denär ju etablerad och trivs så jag tror den bara blir snyggare om du går hårt på med saxenmen vänta inte för lånt fram på våren.

Bjornen
2008-10-08 13:05
#5

För hård klippning av vintergröna växter under tidiga vintern kan betyda att den tappar för mycket bladmassa och i värsta fall kan ytterligare blad frysa efter nedklippningen och då riskeras plantan att utarmas innan nya blad hinner utvecklas. Även om växterna är härdiga kan det inträffa ogynnsamt väder som gör stor skada på bladverket. Ju mer blad som är kvar desto bättre är de nedre bladen skyddade.

mariaa00
2008-10-11 12:21
#6

Tack för alla goda råd! Då ger jag mig på den tidigt i vår!

Annons:
Upp till toppen
Annons: