Annons:
Etikettkulturväxternas-historia
Läst 16502 ggr
Bjornen
10/2/08, 10:16 AM

äldre rossorter

Du som har äldre Rosor och då rotäkta. Berätta om deras historia.

Annons:
Maria
10/3/08, 2:26 PM
#1

Vad menas med rotäkta?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bjornen
10/3/08, 3:05 PM
#2

Rotäkta är när de växer på sin egen rot utan att vara okulerade (ympade). Därigenom är de lätta att föröka.

Margareta
10/4/08, 1:06 AM
#3

Rynkar på näsan Jag har inte kommit så långt ännu - mina är nog ympade allihopa - misstänker det i alla fall.

Borde de inte stå någonstans om de är rotäkta när man köper dem? Finns det något samband mellan rotäkta och barrotade när man köper dem eller krukodlas även de rotäkta?

Jag har för mig att min första AlbaMaxima var rotäkta - men den har jag flyttat ifrån.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Bjornen
10/4/08, 10:21 AM
#4

De flesta gamla sorter av Rosor som funnits lång tid är rotäkta och det är därför jag vill ha uppgifter om rotäkta Rosor. Okularade Rosor tyder på att de inte är så gamla. Nu är det ovanligt att Rosor säljs som rotäkta utom vresrosorna.

Möjligen är jag intreserad av Rosor som är okulerade på kamtjatkaros som man använde under 1800-talet. Tyvärr växer det där bara kamtjatkarosor men om de är satta riktigt djupt kan det finnas även någon annan gammal sort bland dem.

Jag är alltså inte intresserad av någon sort som finns i normal handel utan sådan som finns sedan gammalt eller som man fått av någon annan i form av rotskott.

Bjornen
10/4/08, 10:24 AM
#5

De mest intressanta rossorterna för mig är pimpinellrosorna som under 1820-talet hade 200-300 olika sorter, varav kanske 20 finns nu som kända och bevarade.

ANNIA
10/5/08, 2:57 AM
#6

Jag har några gamla Rosor. Tyvärr så vet jag inget om dom. Dom har vad jag vet suttit i min trädgård sen huset byggdes och det var i början på 70-talet. Och om jag kommer ihåg rätt så är dom tagna vid nåt gammalt hus/torp.

Rosorna är vita Rosor. Blommar bara en gång. En av dom jag har doftar sitter på framsidan. Dom andra kommer jag inte ihåg om dom doftar eller inte för dom sitter på baksidan så jag går ju inte förbi dom så ofta när dom blommar. Dom brukar blomma i början på juli.

Har även en vit nyponros som jag tror är lika gammal. Även den tagen vid samma tillfälle som dom andra.

Vad jag vet så ska dom vara rotäkta. Har precis hackat loss en som växt ut i gräsmatta och flyttat till annat ställe.

Tyvärr heller inga bilder. Och nu är dom snart helt bladlösa.

Du bor bara ca 1 timmes bilresa från mig så om du vill så får du komma och titta.

Annons:
Christina
1/1/09, 7:24 PM
#7

Jag har några rotäkta. Framför allt är det Balsgårdsrosorna som jag köpt som rotäkta.

De senaste två-tre årem har jag också börjat gå in för att ta sticklingar från egna och vänners Rosor. Med varierande framgång.

Men jag förstår att det är gamla kulturrosor du är ute efter. Precis som den inventering POM håller på med. Är du engagerad i den?

Bjornen
1/1/09, 9:06 PM
#8

Jo jag delvis engaread i POM, men jag har lite större krav på äldre Rosor.

Christina
1/2/09, 12:44 AM
#9

Jag har vildväxande omkring mig Canina, Dumalis, Hartsros och den enklar formen av kanelrosen. Har någon gång tänkt göra en ordentlig inventering på ön. Tror dock inte att jag hittar något överraskande. Mina planterade rosor är alla väldigt unga (max 20 år - de flesta 4-6 år).

mara
1/7/09, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hej, jag har två Rosor som jag inte har en aning om vad de är för sorter. Köksrosen tror jag är mycket gammal, jag skulle försöka flytta den men fick ge upp, rötterna var som tjocka armar. Den har en underbar doft!

Den lilla vita rosen har blommor som bara är 2-3 cm stora, enkla, hoppas du kan se på bifogade bilder vad det är för nåt. (Jag flyttade den tidigt förra våren så denna sommar har den inte blommat.)

Skulle bli glad om du kan namnet på dom och är någon av intresse, så hör av dig. MVH Marie

mara
1/7/09, 10:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

AHA, man kan bara lägga in en bild i taget. Så här kommer  Köksrosen. Marie

Bjornen
1/7/09, 11:20 PM
#12

#10 ser ut som klätterrosen Polstjärna, som blommar kort och intensivt och är den allra härdigaste av klätterrosorna och mycket starkväxande. Alternativen är Japansk klätterros (en trolig förälder till Polstjärnan och används ofta som ympunderlag på klätterrosor) eller Honungsros som är vita men tydligt gula i blommans mitt. Honungsrosen blommar lite senare och längre. Polstjärna är framkorsad i Finland under 1930-talet och kallas ibland felaktigt Finlands vita ros (namnet är upptaget av en pimpinellaros med helt vita blommor). Även Polstjärnan är gul i blommans mitt men inte lika mycket som honungsrosen.

#11 Ser ut som Rosa alba maxima som ofta går under namnet vit bondros. Vanligast att de har helt vita blommor, men det förekommer också med svagt rosa mitt som på bilden. Jag har en köpt och okulerad med samma blomfärg som du har. En annan som är ett rotskott från en 1800-tals planta i en gammal fäbod, har helt vita blommor. Den är ganska vanlig i gamla trädgårdar åtminstone söderut och har odlats åtminstone sedan 1500-talet.

ANNIA
1/8/09, 1:42 AM
#13

Den i inlägg 11 ser ut ungefär som mina vita Rosor, men har för mig att mina är mer vita.

Går och väntar på sommaren så jag kan ta kort på dom då.

Annons:
Halvdansken
1/8/09, 8:13 PM
#14

#11. Ser ut som mina som jag "hittat" i en gamma övergiven rabatt. Tror att de komme från frö nånstans ifrån. (Vi köpte ett hus där trädgården varir försummad i 30 år). De blommar MASSOR hela tiden, med rosa blommor, men de ser nästan gula ut när de har  knoppar. Har alltid undrat vad det är. Väldigt tacksamma ca 1m- 1.20 höga.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
1/8/09, 8:39 PM
#15

Rosa alba Maxima är en ganska hög ros och kan snudd på bli en lägre klätterros åtminstone i bra klimat.

Knappast fröplantor utan hellre en gammal planta som överlevt. Många gamla Rosor kan överleva en människogeneration utan vidare.

mara
1/9/09, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Tack för svaren. Jag har köpt en Polstjärna förra våren, men den blommade inte i somras, det tar väl ett tag att etablera sig. När den blommar skall jag jämföra och kanske få svaret då. Skickar med en närbild. Hälsningar Marie

awjungfru57
1/13/09, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Hej Björnen

Gammal ros var det. Jag har grävt upp rotskott från en ros jag älskar och satt den här hemma. Den har tagit sig bra och växer så sakteliga i min dåliga jord (värmdö) Min farmor lät plantera den på en ö i roslagen i början på 1900-talet (hon föddes 1888) och den var där ca 170 hög och kanske lika vid. Den har ca 7 cm stora väldoftande blommor, bladen är mörkt blågröna och stjälken drar åt rött. Har små taggar och blommar rätt tidigt.

Vet du vad det är så vore det fantastiskt kul! Jag har gissat mig till Finsk ros enligt böcker men är osäker. /Agneta

Bjornen
1/13/09, 11:19 PM
#18

#17 Det är helt klart en pimpinellros och för mig är det inte Finlands vita ros. En gissning att det är den som brukar kallas Roslagsros som ska öppnare och större blommor än de allra flesta vitblommande dubbla pimpinellrosorna. Jag har dock aldrig sett Roslagsrosen. Ger den nypon och i så fall hur är färgen ? (rödbrun, brun, mörkbrun, svart) Jag tycker blommorna i sin storlek liknar mer stor pimpinellros med vad jag vet så är de inte kända med dubbla blommor.

Som du förstår är jag intresserad att köpa något rotskott av den. Pimpinellrosor är mina favoriter bland rosorna.

Pimpinellarosorna kallades klittros efter växtplatsen vid klitter. Numera finns ingen vildväxande pimpinellros kvar i Sverige utan vi får gå till Danmark. Däremot finns de förvildade här och där.

awjungfru57
1/14/09, 6:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Hej igen Björnen.

Det här var ju roligt! Den verkar ju vara en rar ros, härligt kul! Så mycket som jag tycker om den. Busken jag tagit rotskotten ifrån är från vårt gamla sommarställe som köptes som obebodd ö 1892 och kan ha planterats där när som helst efter det. Jag antar att den är planterad.

Nyponen är svarta och stämmer med vad jag läst på om pimpinellrosen nu. I mina böcker finns den inte, så undra på att jag haft svårt att fatta vad det är för en ros. Näten har dock upplysning att ge - härligt med internet! Nyponet är litet och svart, ljusare partier på en del nypon som antagligen mörknar, som det står på webben.

Jo, det är klart att du får köpa ett rotskott. Jag har läst på om dig och du verkar ju vara just den som jag kan tänka mig få ta del av farmors ros, ja, du bör ha en av dessa underbara rosbuskar! Det är så, trots den lilla ynka buske jag har så blommar den med otroligt många Rosor i juni. Jag har problem här, med rådjur som äter knopparna och med nån minivarelse som ger sig in i stjälken och gör att stjälken blir svart och viker sig precis nedanför rosknoppen. Otroligt frustrerande! Men jag har lyckats få ha den ifred de två senaste åren, jag har ställt ut möbler mot rådjuren och hållit tummarna mot dom små oknytten. Den blommar så vacker och doftar ljuvligt. Man kupar händerna om blomman och drar in doften djupt så länge det går.

Jag tror jag själv ska ta ett rotskott och sätta i något bättre jord, eller vad tycker du? Dom tål visst sten och sand, men om jag vill att det ska växa ännu lite bättre. /Agneta

Bjornen
1/14/09, 8:24 PM
#20

Enligt officiell roslitteratur så ska de flesta dubbelblomande pimpinellrosor i stor sett inte ge några nypon. Vilket jag vet inte stämmer eftersom jag har flera sorter som ger ganska rikligt med nypon.

Den som äter av knopparna är jordgubbsviveln som har varit särskild besvärlig mot pimpinellarosorna de två senaste åren. Den lägger ägg i knoppen och sedan biter den av knoppen så larven får utvecklas i lugn och ro eftersom det är tänkt den ska ramla till marken. För att minska angreppen kan buskarna täckas med fiberduk under knoppstadiet och eftersom det är en skalbagge så kommr den flygande uppifrån.

Alla pimpinellarosor är tåliga även i dålig jord och visst går det att plantera dem i finare jord bara det är soligt och varmt. Möjligen kan blomningen bli lidande om de får det för bra.

Helt klart är den planterad eftersom de endast har växt vild på Västkustens inland.

Pimpinellarosor var populära Rosor under 1830-talet och i England fanns omkring 300 olika sorter och nästan alla är försvunna nu. Men det kan alltid finnas någon bortglömd som kan dyka upp. Kan hända du har en sådan ??? 

Färgen på nyponen tyder inte på stor pimpinellros utan snarare en variant av vanlig pimpinellros.

I Danmark säljs en sort som går under namnet "svensk" som också har öppnare blommor än de vanliga sorterna.

Annons:
awjungfru57
1/14/09, 9:41 PM
#21

Tack Björnen

Jag ska absolut täcka den i vår. Bra att veta att det är en bagge. Det stämmer precis att knopparna varit delvis avätna. Och så flytta en liten bit av rosen till djupare men kanske fortfarande mager jord. Jag vill ju ha den där myckna blomningen! (ha, nu har jag ett vapen till mot alla mina fiender!)

Ja, den är säkert planterad. Farmors far köpte ön 1892 som sagt och då var den obebodd, dom lät plantera äpplen, päron, vin- och krusbär och förmodligen en stor schersmin som jag vårdade så den överlevde och så pioner. Det växer även en Ornäsbjörk där. Om den är äkta eller inte vet jag inte. Och, jag tror faktiskt det växer ett Rosenhagtornträd och minst en Oxel som blommar så vackert där. Ja, och så syrener förstås, olika lila och vita.

Hur som helst är det roligt om Pimpinellrosen är speciell och kanske just den är lite extra ovanlig. För mig har den ju alltid varit särskilt kär, men nu känns det ännu roligare! /Agneta

mara
1/14/09, 11:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Hej igen. Jag hittade en bild på min pimpinellros som jag hittat i en gammal öde trädgård. Den är rotäkta, oerhört taggig , har svarta nypon och doftar gott. Kan det vá nåt för dig? MVH Marie

Bjornen
1/15/09, 9:14 AM
#23

# 22 Ännu en mycket intressant ros. Den liknar lite den finska sorten Poppius men är inte den särskilt med svarta nypon. Dessutom är blommorna mera utslagna än vad Poppius är. Jag tror att det finns många okända sorter av pimpinelllarosor bevarade på gamla och ödegårdar att upptäcka. Genom sin taggighet och spridningsbenägenhet så blev de "omoderna". Dessutom har de kort (men intensiv blomning) och många sorter är så kompakta att de inte slår ut om det blir regnigt (knopparna ruttnar). Den sort du har med så pass utslagna blommor är risken för ruttnande knoppar mindre. Naturligtvis vill jag gärna köpa något rotskott av denna också.

Jag tycker om gamla sorter och pimpinellarosorna är ju så tåliga och de flesta doftar så ljuvligt. De är också lätta att föröka om man beter sig på ett klokt sätt.

awjungfru57
1/15/09, 2:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Jo, Björnen, jag måste fråga dig ang. min vita pimpinellros.

Du tänker att det inte är en Finsk ros utan att det kanske är en Roslagsros, en klittros, och inte en stor utan en vanlig pimpinellros.

Vad blir det då; jo, en Roslagsros, klittros, vanlig pimpinellros.

Har jag uppfattat rätt? /Agneta

Bjornen
1/15/09, 2:43 PM
#25

Klittros är det lokala namnet på vildväxande pimpinellros. Pimpinellros är det officiella namnet på arten (Rosa pimpinellifolia). Stor pimpinellros heter på latin R. pimpinelllifolia var. altaica.

Sedan finns det ett antal olika sorter som t.ex. Henrik III, Glory of Edzell, Poppius mfl. Finlands vita ros är en klon av sorten Plena (dubbel) som ibland också räknas som egen sort. Din dubbla vita ros borde alltså vara av sorten "Plena" och sedan finns det flera kloner av denna och dit hör Roslagsrosen (eller om det är flera kloner). Sedan kan man alltid diskutera vad skillnaden mellan sort och klon är. Klon är ju samma gentiska ursprung och alla är då lika. Ev. fröplantor blir ofta lite annorlunda och dessutom kan det uppträda gen förändringar (bl.a. mutationer), så att en del av plantan plötsligt får en annan nyans.

Jag skulle kalla den pimpinellros och sedan välja ett eget namn som berättar ursprunget. Det berättar då för framtiden lite om ursprunget när ingen vet historien bakom. Det kan vara det samma som Roslagsros. Många gamla växter är deras ursprung och historien kring planteringen dessa mera värdefullt än växten i sig själv. Försök om möjligt lista ut när den planterades. Gamla kort kan ge bevis på detta.

Jag har själv en rosablommande pimpinellros som jag benämnt som "enviksros". Den är eller rättare sagt var en typisk för gamla gårdar i Enviken, men har inte varit vanlig i grannsocknarna. Jag vet med säkerhet att den har odlats här sedan 1894 men troligen tidigare. I en granngård hade en flicka med sig ett exempel hemifrån (Ockelbo) när hon gifte sig.  Den liknar den officiell norska sort "Husmodersros" men stämmer inte riktigt med beskrivningen.

Christina
1/16/09, 2:25 PM
#26

Jag tycker också mycket om pimpineller. Vill skaffa fler. De här har jag idag.

Köpte Enviksrosen av Bjornen men maken råkade tyvärr gräva bort den lilla plantan av misstag.

awjungfru57
1/16/09, 5:18 PM
#27

Ju mer man lär desto mer vill man lära.

Och ni är minst två som kan mycket om gamla Rosor, Roligt!!

Hur ser och vet man att jag inte har en Finlands ros? Vad är utmärkande för Finlands ros, eller min? /Agneta

Annons:
Upp till toppen
Annons: