Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 27509 ggr
isa
2008-11-01 15:57

Svärmorstunga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Vet ni vad det är med en av mina Svärmorstungor? Varför hänger bladen så här? De är även skrynkliga, men det kanske inte syns på bilden. ? Står den för kallt eller får den för mycket vatten? kan ni hjälpa mig?

Med vänlig hälsning isa.

Annons:
Åsa S
2008-11-01 16:18
#1

Ser ut som ljusbrist tycker jag, denna växt vill ha massor av ljus.

Bjornen
2008-11-01 21:31
#2

Knappast att de hänger av ljusbrist. Jag tror att den fått för mycket vatten och rotsystemet blir svagt av syrebrist. För mycket vatten innebär att rötterna inte fungerar och växten lider av näringsbrist då rötterna inte fungerar. Svärmorstunga bör torka ur mellan vattningarna och oftast räcker en vattning i veckan. Kan också ha växt för kraftigt vilket också gör att bladen inte blir tillräckligt stabila och de bör inte planteras om förrän krukan är full. Den kan spränga krukan om den blir för full.

isa
2008-11-01 23:36
#3

OK. tack för era svar. Den står ljust, och den får vatten en gång i veckan, men jag tror jag häller i för mycket den gången. Ska låta den få torka ut ordentligt nu. Det kommer ju nya blad också på den, så den mår i alla fall inte jättedåligt, för det vill jag ju inte att mina blommor ska göra. ( må dåligt alltså. ) Dock har de aldrig fått blommor. Jag har två till som är jättestora. Och de mår alldeles utmärkt,men de har inte heller fått några blommor nån gång. Sen har jag en liten också som är 14 år. Den lever och mår bra.

De heter väl säkert något annat tror jag än svärmorstunga- det tycker jag är ett ganska fult namn egentligen.

HejdåGlad

Bjornen
2008-11-02 08:16
#4

Det officiella svenska namnet är svärmorstunga och på latin Sansevieria trifasciata. För att få dem att blomma krävs oftast ett längre vattningsuppehåll som startar bildande av blomknoppar.

isa
2008-11-06 21:24
#5

#4 Tack så mycket. Jag visste inte att de faktiskt heter Svärmorstunga på riktigt! Ska prova att vattna mycket mindre nu så får vi se om den blir gladare.

Maria
2008-11-08 21:08
#6

Mina har blommat ganska ofta. Alltså har jag vattnat ganska dåligt, haha. Jag tycker däremot mycket om dessa "retroväxter".

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Xannadu
2008-11-10 09:46
#7

jag har en svärsmorstunga. Den värkar trivas bäst i en trång kruka. sommartid vattnar jag ca 1 gång i måndaden och vintertid 1 gång mellan 1½-2 månader.

Jag har haft den att blomma. Doften av blommorna gillar jag inte medans min man älskade den han tyckte de lukta jul :)

[bejan]
2008-11-11 00:18
#8

Måste berätta om ett missöde med svärmorstunga. Jag klantade till det ordentligt och fick bladspetsen mitt i ögat. Det rev upp ett stort sår i hornhinnan och det gjorde */%#^^ ont. Ringde vårdcentralen och fick komma akut.Ni kan ju bara gissa er till alla skämt från vårdpersonalen om svärmors vassa tunga och deras skratt.Jagkunde hålla mej för skratt så ont det gjorde. Ögat läkte utan kvarstående menSkrattande

Bjornen
2008-11-11 08:31
#9

Missödet #8 var nog farligare än vad som det uppfattades. Växtsaften i bladen på svärmorstunga är giftig. Ingen extremt giftig växt men växtsaft i ögonen är nog ändå mycket riskabel.

anki1
2008-11-11 23:30
#10

Jag har haft min i över 30 år. Och den blommar då och då.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

aase-andersson
2008-11-20 12:22
#11

dom är underbara.. har i badrumsfönstret så det ska inte gå att titta in så bra.. kan man klippa dom om de blir för höga?

Bjornen
2008-11-20 15:03
#12

Inte gärna, då är det bättre med svärmors bandrosett istället.

anki1
2008-11-20 17:08
#13

Om du klipper i den, klipp då bort det långa bladet helt och hållet. annars får du en ful "stump" som ser konstig ut. Och det bladet slutar växa. jag är en sån där "glömström" som inte vattnar så ofta. Och inte planterar jag om så ofta heller. Men blommorna verkar gilla det.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
KerstinP
2008-11-24 12:22
#14

Har också fått blommor på min svärmorstunga. Det fanns alltid sådana hos mina föräldrar men där blommade de aldrig så jag blev jätteglad när jag upptäckte blommor hos min. :)

Upp till toppen
Annons: