Annons:
Etikettkulturväxternas-historia
Läst 3231 ggr
Bjornen
10/24/08, 2:57 PM

Såpnejlika enkel eller dubbel

Såpnejilka är en gammal kulturväxt som har odlats under lång tid för att användas som tvättmedel.

Jag har här i Dalarna sett den med nästan bara dubbla blommor. Gissningsvis 500 ställen med dubbla blommor och 3 ställen med enkla blommor. Däremot har jag runt Örebro, Västerås, Uppsala och Stockholm bara sett med enkla blommor.

Hur är det på andra ställen ?

Annons:
pyromanen
10/25/08, 12:57 PM
#1

I min trädgård finns bara enkla (trädgård från 1920 talet utanför Säffle)

elenor
10/26/08, 2:05 AM
#2

Här i Skåne finns såpnejlikan litet överallt, även i min trädgård!

Har bara sett den enkla formen här, men hos min dotter i Uppsala finns den med dubbla blommor.

Rozzy
10/27/08, 12:10 PM
#3

I Alingsås har vi enkla blommor.

catcat69
10/27/08, 3:24 PM
#4

Grävde upp en med dubbla blommor från min mammas trädgård som finns mellan Västerås- Örebro

Branneli
5/3/09, 1:18 AM
#5

Jag har aldrig sett en såpnejlika med dubbla blommor !?!? Visste inte att de fanns Obestämd…..däremot kryllar det av väldoftande  "enkla" såpnejlikor!!

Önskar att få se  den dubbla Tungan ute

kickboard
5/3/09, 10:22 AM
#6

Jag sådde dem en gång och de hade enkla blommor, men tyvärr har de försvunnit i min trädgård.

Annons:
[Asta]
5/3/09, 11:39 AM
#7

Tittar man på raraväxter så finns det frö till både enkla och dubbla.

Bjornen
5/3/09, 12:46 PM
#8

# 6 Liten såpnejlika kan bli kortlivad men den vanlig såpnejlikan brukar alltid överleva.

MdM-Cernita
5/12/09, 4:46 PM
#9

#8

Mer än överleva har man en liten trädgård kan det nog passa bättre med något annat.

Jag spejade i dikena runt Stockholm till jag hittade en som var fin, dubbel och hade vacer färg.

2 år efter planteringen ångrade jag mej för det var ett himla jobb att hålla den på plats.

anki1
5/12/09, 11:58 PM
#10

Jag har försökt föra in såpnejlika i mina rabatter. Det finns ett "vilt" bestånd i närheten där jag bor så jag har tagit upp plantor som jag planterat, men det har inte lyckats nåt vidare.men skam den som ger sig, jag ska prova igen.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
5/13/09, 12:06 AM
#11

De kan vara svåra att etablera men börja med att sätta dem i kruka ett tag och ha den skyddad i växthus eller lugnt skuggig plats.

Upp till toppen
Annons: