Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 17428 ggr
Eva63
11/1/08, 7:59 PM

Rådjur och växter !

Hej !

I februari ska vi flytta till ett nytt hus. Där finns det en hel del rådjur i området, någon som jag tycker är underbart. Skrattande

Men !

Har ni tips på vilka växter man kan plantera, som rådjuren inte äter upp ?

Tusen tack för svar / Eva………Flört

Annons:
Bjornen
11/1/08, 9:23 PM
#1

Någon växt som är helt rådjursäker finns nog inte. Påsklilja, narcisser brukar inte ätas av dem. Den enda växt som fått vara i fred helt och hållet är gullregn för mig.

isa
11/1/08, 11:37 PM
#2

Vet tyvärr bara att de äter väldigt mycket olika växter, och särskilt tulpaner tycker de om, så det ska du väl inte ha då…..

Torparmor
11/2/08, 10:07 AM
#3

Vi bor på landet, där rådjuren bara kommer till trädgården sen höst, vinter och tidig vår. Därför får allt som får knoppar och blommor på sommaren vara ifred. Tidiga röda tulpaner är åtråvärda men alla gula lämnas ifred. Överhuvudtaget verkar gula blommor ratas.

Många säger att syrener ratas, men varje år får vi avbetade syrenknoppar på vår fortfarande låga syrenhäck även fläderbusken blir av med en del knopp. Nu tar dom inte alla knoppar, så plantorna växer på sig för varje år. Haggtornshäcken och idegranshäcken betades första året men inte därefter.

Helenarosor och vresrosor lämnas ifred, men en lite röd hitteros får många avbetade knoppar. Häggmispel och svart aronia klarar sig också


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Tilda-T
11/2/08, 10:19 AM
#4

Bor i ett rådjurstätt område och har nyligen satt äppel/plommonträd och nu har jag blivit tvungen att klä in dom helt på både stammen och kronan så just nu ser dom ut som  parkeringsautomater, inte så kul men ack så nödvändigt för att dom ska överleva sin första vinter!!

Min nyplanterade lökrabatt har jag lagt en markduk över så att inte harar och rådjur ska kalasa på dom, det är inte så festligt att köpa lökar för hundratals kronor och inte få se dom åtminstone en säsong.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

pyromanen
11/2/08, 4:16 PM
#5

#4: parkeringsautomater Skrattande.  Jo, det är lite trist. mojäng runt längst nere mot sork, sen en bur av fårnät mot rådjur och så tak på mot älg (ett år betade älgen av topparna på 4 nyplanterade fuktträd) Man kan ju tycka att de har tusen hektar skog att äta i, men de verkar förstå att sånt som är inslaget i fårnät är extra delikat (hrmphh!)

Anders 50
11/2/08, 5:26 PM
#6

Jag bor på landet med åker och äng runt om tomten, men det är väldigt sällan att rådjuren kommer innanför staketet. Det enda jag sett att dom ätit, är av jordgubbsplantorna.

Älgarna däremot, hjälper till med beskärningen av fruktträden, men vi har inte samma åsikt om hur det ska utföras.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
[Asta]
11/2/08, 7:13 PM
#7

Här äter i alla fall rådjuren gula blommor. Åtminstone har de tömt min gula ros på blommor och knoppar minst två gånger i år.

Bjornen
11/3/08, 8:08 AM
#8

För mig gör rådjuren väldigt lite skada under den gröna tiden. Men desto värre under den vita perioden och då äter de i första hand sådant som de inte tycker om enligt litteratur. De har helt klart aldrig läst dessa böcker. Udda granar, tallar, rododendron, syren och lite andra udda växter. Det är nästan omöjligt att odla rododendron och flera udda granvarianter har de förstört, trots att det finns fullt av granar bara 200 meter därifrån. Det tog många år innan de förstod att smaka på deras största delikatess - tujor. Någon enstaka gång äter de även under gröna årstiden och då äter de mest giftiga växter som gulsippor, julros, backsippor och andra ranunkelväxter (helt oätliga enligt litteraturen). En gång hade jag besök även under sensommaren och då betade de av två rader med klarkia och godetia.

Anders 50
11/3/08, 1:13 PM
#9

#8 Då har du förmodligen konstaterat att alla tips om avskräcknings metoder inte fungerar ?

Det enda jag vet som fungerar är medlet som används på barrplantor inom skogsbruket, men det lämpar sig ju inte i trädgården.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tilda-T
11/3/08, 7:12 PM
#10

Om det finns någon som har bra tips , tar jag gärna emot dom, det är inte så "snyggt" med inslagna växter i trädgården men det är det enda sätt som jag vet om som är idiotsäkert!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
11/4/08, 9:02 AM
#11

Blodmjöl brukar skrämma djur, men det kräver nytt efter varje regnväder och det kan bli lite mycket gödsel för växterna.

Även hjorthornsolja på trasor har fungerat men det är så lätt att få det på fingrarna och det försvinner inte på veckor. (Kanske också effektivt medel mot nagelbitning). Ingen god lukt. 

Förr när det DDT var tillåtet så var DDT doppade barrträdsplantor extra goda för tjädrar.

Tilda-T
11/4/08, 6:23 PM
#12

Tack för tipsen men det låter som att jag får ha kvar mina "parkeringsautomater" åtminstone i år när mina träd är så små!

Angående tjädrarna så kan dom inte ha blivit så gamla efter det kalaset!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

anki1
11/5/08, 10:59 PM
#13

Om du har tillgång till svarta vinbärsbuskar, så stick ner stora kvistar i marken intill dina plantor. De gillar inte lukten. Häggkvistar funkar oxå. Rabatterna brukar jag lägga sk kompostgaller över, rådjuren verkar inte gilla att stiga på dom. Eller så lägger jag ut såna där blåa bärnät som jag då lägger över nedstuckna pinnar så att näten kommer upp lite från marken,och så fästerjag ner dom i kanten med stenar eller nåtannat tungt..

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Bjornen
11/5/08, 11:36 PM
#14

Mina rådjur äter på svarta vinbärsbuskar liksom även häggen.

ANNIA
11/5/08, 11:54 PM
#15

En sak som jag hört för längesen och har ingen aning om det funkar.

Att man ska göra en skylt eller vad jag ska kalla det som ser ut som rådjurets vita bakdel. Det skulle visst vara nån varningssignal för fara.

Men som sagt ingen aning om det funkar. Kan ju bara vara en skröna.

Anders 50
11/6/08, 9:30 AM
#16

Figurer av den vita bakdelen är ett av många sätt att skrämma rådjuren.

Tussar av fårull eller människohår hängandes i t.ex. en avklippt nylonstrumpa.

En bit oasis indränkt med en blandning av blodmjöl och vatten.

CD-skivor som hänger och snurrar.

Tipsen är många, och kanske fungerar för en del, men rådjuren är smartare än man tror, de vänjer sig snart vid våra "skrämmor"

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

ANNIA
11/6/08, 7:20 PM
#17

Visst är djuren smarta. Så man får väl sätta upp nåt just när man behöver och sen plocka bort det för då är ju chansen större att man lurar dom till att tro att det är nåt just där och då.

Rozzy
11/6/08, 9:35 PM
#18

Det finns en ljudsensor som skrämmer bort dem!

Tilda-T
11/8/08, 10:58 AM
#19

Vet någon om en sådan sensor funkar?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Anders 50
11/8/08, 6:15 PM
#20

#19 I så fall skulle han vara rik som uppfann den !   Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
[Asta]
11/8/08, 8:17 PM
#21

Jag såg någonstans på nätet en "rådjursskrämma" som hade någon sensor på sig och som sprutade vatten om sensorn kände av något. Fanns mot katter också. Hittar den inte just nu dock.

Rozzy
11/11/08, 2:06 AM
#22

#19 ja de är redan rika för det finns och det funkar!

http://www.musfritt.nu/guide3.html

Anders 50
11/11/08, 4:56 PM
#23

#22 Kul att nån hittat lösningen på sina rådjursproblem !

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tilda-T
11/12/08, 8:10 AM
#24

Jag har hästar några hundra meter ifrån huset, blir inte dom skrämda av ljudet?

Finns det någon som vet?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Lillmary
11/13/08, 3:18 PM
#25

Har fått detta tips från en person, som påstår att det är garanterat rådjurssäkert. Tipset (som jag däremot inte behövt pröva själv) lyder: Spänn upp ett VITT snöre eller rep (som även kan vara ett lite starkare garn) omkring det ni vill skydda på en höjd av 70 cm (hoppas jag minns rätt annars får ni pröva lite större eller mindre mått från marken). Endast en tråd ska räcka.

Rozzy
11/22/08, 2:50 AM
#26

Gillar de inte vitt?

Ska prova för de vill promenera igenom min armeringsmatta!

SofiaBlomberg
11/22/08, 9:40 PM
#27

Jag har hört att kaffesump runt plantan skall hjälpa.

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

Annons:
awjungfru57
3/3/09, 11:10 PM
#28

Hos mig äter dom inte Lavendel, Digitalis, Påskliljor eller Akleja, inte heller Ölandstok. Jag krigar på deras vilkor, satsar bara på växter dom ratar, jag vägrar att sätta upp en massa jox och lukter. Så gör jag, minsta möjliga motstånd. Dessutom läser jag överallt att man ska ha mycket av en sort så ser det bättre ut än ett plåtter av mycket, det stärker mig i min strategi.

awjungfru57
3/3/09, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Jag glömde en växt som jag är glad att dom lämnar ifred; Stjärnmagnolia! Har du flyttat in nu förresten?

awjungfru57
3/3/09, 11:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Och den där stora häftiga oranga vallmon och blå Iris. Ja, det finns fler antar jag, som jag glömt.

Heart
3/4/09, 9:56 AM
#31

Nu har rådjuren ätit upp en stor Bergenia rabatt för mig. Nu skall jag ut och lägga fiberduk över rabatten. Råodör verkar inte funka.

Halvdansken
3/4/09, 2:40 PM
#32

Vi bor på Hyldevangen i Danmark, översatt betyder det Fläderängen, och det finns skäl till namnet. Men inte fasen avskräcker det rådjuren. De har käkat vilt i mitt nya woodland denna vintern, också det som står brevid och in mellan flädern.

Vi bor alltså mitt ute i nowhere, med plantager och skog o mark runtomkring, men de ska nödvändigtvis in och gnaga av mina dyrköpta växter.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Asta]
3/4/09, 5:48 PM
#33

#32 - de är väl välgödda och fina dina växter :)

Heart
3/5/09, 1:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Som sagt, igår fixade jag med fiberduk, råodör mm. och idag så såg det ut så här.

Det jag är rädd för är att de skall bli kvar i vår, jag brukar inte få in dem i trädgården och om de något år har varit här så har de aldrig gjort så här. Nu har de gått på en bergenia rabatt till.

Annons:
[Asta]
3/5/09, 2:03 PM
#35

Heart - usch vad tråkigt! Jag blev superdeppig förra året varje gång som rådjuren varit där och skövlat - tappade nästan lite lusten för trädgården varje gång. Fast det har gått över. Jag har dock inte några tips. Själv har jag köpt några små "korvar" jag skall hänga ut + köpt den där Antignag som jag sprayat på mina vårlökar och lite annat nu. Man får väl fortsätta att försöka. Ska plantera en massa dahlior nu i vår, det lär visst vara så att rådjuren inte gillar det.

Heart
3/5/09, 5:14 PM
#36

Ja, man kan verkligen tappa lusten för trädgårdsliv emellanåt, när olika skadedjur går på växter, eller som nu, rådjuren. Men har man en gång blivit fast i trädgårdlivet så är det som en kronisk sjukdom som inte går att bota. Man kämpar och kämpar för att få se allt det där ljuvliga. Man gläds och njuter.

Nu har jag lagt en presenning över rabatten, undrar om växterna tar stryk av det? Funderar på att vara vaken en natt och skrämma rådjuren när de kommer.

Asta: Hoppas dina knep funkar.

Emma-Andersson
3/6/09, 8:53 AM
#37

Något vi gör för hönsens skull så att inte räven tar den det är att lägga mänskligt hår(får det hos frisören) i nätstrumpor som inte används längre det håller räven på avstånd tror det kan hålla även rådjuren på avstånd, då håret ger människodoft ifrån sig

Lycka till med rådjuren.

Heart
3/6/09, 10:05 AM
#38

Allt är värt att pröva, faktum är att det där med ett vitt snöre gjorde att de inte kom in den vägen i trädgården, däremot har den ju andra ställen som den kommer in på. Skall kanske snöra in hela trädgården! (skämtar)

Presenningen ligger kvar idag, däremot en annan bergenia rabatt är i farosonen. Hur är det med presenningen, någon som vet om växterna far illa av den?

Halvdansken
3/6/09, 3:15 PM
#39

Är det just det vita som är grejen?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
3/7/09, 9:08 AM
#40

Ingen växt gillar att vistas under en presenning. Enstaka dagar gör inte så mycket men inte för många dagar.

Alla olika knep kan fungera någon gång men inget är säkert i alla lägen. Det är nog i de flesta fall tillfälligheter som gör att de låter bli besök. Det är också väldigt få växter som alltid lämnas ifred. Jag tror faktiskt ingen växt går helt säker. Giftsumak och stormhatt har de dock aldrig rört för mig. Nu har jag inga större problem med rådjur under sommarhalvåret. De få gånger jag har haft rådjursbesök då så har de ätit mest giftiga växter och sådana som anses vara rådjurssäkra.

Heart
3/7/09, 2:50 PM
#41

Tack Björnen för svaret. Jag skall nog bemöda mig med att lägga på presenningar på nätterna och dra av dem på dagarna. Förhoppningsvis så försvinner rådjuren snart.

Annons:
awjungfru57
3/7/09, 8:38 PM
#42

Vi har grannar som har stängt ute rådjuren helt från sin tomt. En granne har gärdesgård vilket funkar, och jag har läst att rådjuren har så dålig syn att dom inte vågar hoppa emellan störarna som sitter rätt tätt. Sen en annan granne har skaffat elstängsel, då är det ett vitt band med ledning i där ena bandet sitter på ca 50 cm höjd och nästa på ca 110 cm höjd. Dom har underbara växter på sin tomt.

Sen läste jag också att om man sätter ett band eller planka i staketet på 50 cm och nästa på 150 cm så kommer dom inte över - det är för högt - och emellan dom två klarar dom inte att krångla igenom sin kropp tydligen. Så nog finns det möjlighet att stänga dom ute om man inte vill föra deras krig som jag gör!

pyromanen
3/9/09, 3:11 PM
#43

Lodjur är ett bra medel mot rådjur!  Senaste 3 åren har rådjuren varit så få at vi har haft blommande tulpaner! (innan var här så mycket rådjur att vi såg dom i trädgården varje dag och på åkrarna kunde vi räkna både 20 och 30…)

Växter rådjuren inte brukar äta här: scilla, påskliljor, digialis, kungsängsliljor, vintergäck, snödroppe, blåsippor, gulplister, kungsljus, studentnejlikor, olika campanula (klockor), akleja, sormhatt, riddarsporre, malva… en hel del faktisk….  men tulpaner och krokus är svårt.  Och nåt ensaka år fick dom fnat och åt upp varenda jordgubbsplanta (stort jordgubbslanne!) just när de börjat blomma… och det fanns massor med annat grönt… suk!

Bjornen
3/9/09, 7:50 PM
#44

Ju mer lodjur desto mera rådjur på gårdarna, då de är rädda för lodjuren så de vågar inte vara i skogen.

pyromanen
3/9/09, 9:30 PM
#45

Vi har lodjur på gården (spår i snön genom trädgården) samt hittat rådjur tagit in halsen 50 meter från tomtgränsen…  Rådjurspopulatioen har minskat jättemycket jämfört med för 5 år sedan här i takt med att lodjuren ökat. Från att vi såg 15-20-25 på åkrarna till idag på sin höjd 3…  annars har du rätt Björnen att till en början söker sig rådjuren ut på de öpnna markerna eftersom de är mer säkra där…

Joline
3/10/09, 3:09 PM
#46

Slår ett slag för Antignag igen. Jag sprayar "riskzoner" 4-5ggr/ sommar. 2 rådjursfria somrar hittills! Andra grannar har besök, och man ser dem efter skogsvägen, men vi slipper…

(Coop bygg)

[Asta]
3/10/09, 4:48 PM
#47

Joline - jag har köpt in AntiGnag och har sprayat lite. Tänker testa i år - får återkomma med hur det gick till hösten. Finns även hos t.ex. Plantagen där jag köpte min flaska.

Joline
3/10/09, 7:45 PM
#48

Hoppas det funkar!! Har en massa astillbe som jag inte såg blomma de första fyra åren pga rådjuren. Nu sprayar jag knopparna direkt de sticker upp. Astillbe säljs som "rådjurssäkra" här…

Annons:
Upp till toppen
Annons: