Annons:
Etikettträdgårdsböcker-och-kurser
Läst 5996 ggr
Thea
2009-02-16 16:54

Trädgårdsböcker!

Nu är det snart bokrea och som första-gångs-trädgårdsägare tänkte jag skaffa mig en, två bra trädgårdsböcker. Visst, mina föräldrar är vandrande Lexikon, men det kan ju vara kul att ha lite att bläddra i också. Sen blir det lite tjatigt att fråga dom VARENDA gång man undrar över något. Men då kan man gå till bokhyllan och läsa lite. Sen är det alltid kul att titta på fina bilder och få inspiration.

Så, jag undrar vad den samlade erfarenheten här rekommenderar i bokväg. Jag vill ha lite av varje; Rabatter, grönsaksodling, "kompostering" (nja, mer organiserad förmultning då det enbart kommer att gälla växtdelar!) mm. Bas kunskaper, men också lite "överkurs".

Ser fram emot många bra boktips!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Annons:
Linoja
2009-02-16 17:24
#1

Jag gillar böckerna Trädgårdsdesign av Ann-Christin och Dan Rosenholm och Allt om trädgård av Marie och Björn Hansson m fl.

Trädgårdsdesign var på bokrean i fjol.

Bjornen
2009-02-16 17:34
#2

När det gäller trädgårdsböcker som behandlar praktisk odling bör man välja böcker skriva av svenska författare och inte översättningar då jag har sett alltför många exempel på idiotiska tips och råd som inte fungerar efter svenska förhållanden.

Den bästa allmänna boken som finns är tyvärr ur försäljning sedan lång tid (Friska växter av O. Bagge Ohlsen utgiven på 1970-talet). Den skulle jag helst ha använt i mina trädgårdscirklar, men nu skriver jag litteraturen själv med kompletteringar av enstaka kopierade sidor ur böcker (enligt kopieavtalet för Studieförbund).

Halvdansken
2009-02-17 11:25
#3

Det finns ju många av typen "stora trädgårdsboken" som innehåller lite av varje. Jag har lite grann "vuxit ur" dem, men har haft stor glädje av dem i många år.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Diana61
2009-02-17 14:00
#4

JAg köper till 90% alla mina från England då de är så mycket billigare. Men jag vet att man får ta vissa saker med en nypa salt eftersom de har andra odlingsmöjligheter. Men det kan jag leva med. Jag förstår ej att Svenska böcker är så dyra då England importerar träd från Sverige för papper. Men jag har några Svenska som jag gillar skarpt. Perenner boken frö boken, blomfloran och några till bra.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Bjornen
2009-02-17 15:14
#5

En stor skillnad mellan engelska böcker och svenska böcker är upplagans storlek. Grundkostnaden för en bok är lika stor om den säljs i 1000 exemplar eller 100.000 exemplar och därför är ofta översatta böcker mycket billigare än skrivna av svenska författare, trots översättning.

dolfen
2009-02-17 19:01
#6

Det finns en bok som berättar vad de latinska namnen på växterna betyder. Den ska jag försöka leta upp.

När/om jag hittar den återkommer jag med titel o författare.

Annons:
Bjornen
2009-02-17 19:47
#7

# 6 Det finns flera olika som jag har och även olika upplagor.

Diana61
2009-02-18 00:12
#8

dolfen! den hoppas jag du finner fort för den vill jag med ha Skrattande

Bjornen, Vilka har du då?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Thea
2009-02-18 08:59
#9

dolfen: Det vore jättekul att köpa en sådan bok!!

Tittade hastigt igenom några böcker när jag handlade igår (dock ej i välsorterad bokhandel…) men fastnade inte för någon direkt. Dock ingen av de som tipsats om här.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Bjornen
2009-02-18 09:20
#10

Tre böcker jag använder med latinska namn är:

Kulturväxtlexikon

Växternas namn av Einar Odhner (tre olika upplagor)

Växternas namn av Jens Corneliusson (kanske fortfarande tillgänglig)

Annars använder jag också en del äldre botanisk litteratur på tyska eller svenska. Men dessa finns näppeligen ens i antikvariat.

Bjornen
2009-02-18 09:31
#11

En bok som jag vill varna för är:

Stora Trädgårdsboken utgiven av Parragon Books Ltd. Jag köpte den på bokrea förra året eller året före som skräckexemepel på trädgårdslitteratur. Den bör inte läsas av nybörjare. Exempelvis föreslår de att man sår bönor på hösten. (borde endast gå efter Irländska västkusten). Både svenska och latinska namnen är inte alltid korrekt. Den är läsvärd för den som kan urskilja korrekt fakta, men inget för nybörjare.

Thea
2009-02-18 09:36
#12

Bra även med varningar! Heter något Stora Trädgårdsboken faller man lätt dit och tycker "wow, den måste vara bra!".

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Linoja
2009-02-18 11:55
#13

Prismas stora trädgårdsbok är inte heller bra.

Annons:
dolfen
2009-02-18 12:37
#14

Det var "Växternas namn" av "Jens Corneliuson". Ett boktips från gröna rum.

Nu gäller det bara att få tag i den. Flört

Diana61
2009-02-18 14:59
#15

Tack Bjornen för tipsen.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Åsa S
2009-02-20 21:12
#16

När det gäller köksväxtodling är Lena Israelssons böcker bra och hennes Handbok för köksträdgården innehåller det mesta man behöver veta, min är så välanvänd att den börjat trilla isär. Boken finns med på rean ex. adlibris tar 159kr.

Kan tillägga att jag inte har öppnat mitt kulturväxtlexikon sedan SKUD tillkom där uppdateras ju namnen regelbundet så man får mer aktuell information, den senaste tryckta upplagan är ganska innaktuell, många växter byter ju namn.

Thea
2009-03-02 09:37
#17

Igår köpte jag Allt om trädgård av Marie och Björn Hansson. Den verkade vara bra! Grävde ner mig totalt i boken under gårdagskvällen. Bra inspirationskälla även om den trädgårdsdesign de försöker inspirera med inte tilltalar mig. Men det fanns mycket bra tips och jag tror jag kommer att få stor glädje av boken!

Nu är det bara våren som fattas!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Heart
2009-03-03 15:23
#18

Hittade en liten bok på bokrean som heter Skydda trädgården från rådjur, sniglar, bladlöss och andra skadedjur. Skriven av Susanna Hultin och Gunnel Carlsson. Det fanns ett bra felsökningsschema i boken och en hel del tips. Vilka som är naturliga fiender till olika skadedjur mm. Det känns som att det kommer att bli en favorit

Maria
2009-03-03 18:13
#19

Den absolut vackraste trädgårdsbok som finns är "Tasha Tudors trädgård" Vilka underbara bilder och så denna lilla vackra gamla "barfotaflicka" som går omkring bland sina växter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

connie-marie
2009-05-22 19:46
#20

Hejsan!

Det finns ju en uppskö av trädgårdsböker.

De beror ju lite på vad man är ute efter o de finns ju så många trädgårdsböcker som har en massa fina bilder.

Men de skall finnas register svensk/Latin

Skötsel ,Råd ,Zon och mycket mer……

En bok Jag tycker mycket omSkäms

Prismas Stora Trädgårdsbok

Carole McGlynn har skrivit den.

Lycka till med läsandet om de gröna

Annons:
Upp till toppen
Annons: