Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 17927 ggr
skuggspel
3/4/09, 5:05 PM

Pipranka

Alldeles nyss fick jag reda på vad den tjusiga gröna klättraren heter, men sen tog det stopp. Är det någon som vet mer om den?

Jag börjar från noll, dock växer det en pipranka över ett staket några hus bort.. Går det att ta sticklingar eller måste jag hitta någonstans där de säljer frön? Jag har letat men inte hittat.

Alla tips uppskattasGlad!

Annons:
Bjornen
3/4/09, 5:55 PM
#1

De två piprankearter förökas undantagsvis med sticklingar och sticklingsförökning är inte så lätt och därför är plantorna förhållandevis dyra. Kanske försök med avläggare kan lyckas.

skuggspel
3/5/09, 12:52 AM
#2

Tack!

ikna
3/5/09, 6:51 AM
#3

Jag har en pipranka som jag planterade för 3 år sedan (ej frösååd, köpt planta). Den växer mycket sakta! Jag läste att den skulle göra det i början, men den har inte att fart ännu!

#1 Om man ska ta sticklingar, gör man som vanligt då?

Bjornen
3/5/09, 8:03 AM
#4

Jag har aldrig provat men skulle tro att det bör vara vintersticklingar.

Heart
3/5/09, 2:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Piprankan är verkligen en av mina favoriter. Dessa underbart gröna blad som täcker så stora ytor. Det tog ett tag innan den tog fart men nu växer den så det knakar. Har i veckan varit ute och beskurit den och gjort en krans av resterna.

Blommorna på den är också häftiga, i år skall jag ta kort på dem. De syns inte så väl bakom bladen.

Heart
3/5/09, 2:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Närbild på ett blad en tidig morgon när daggen ligger kvar.

Annons:
skuggspel
3/6/09, 12:33 AM
#7

#5 Så fin den är!

#4 Något speciellt att tänka på då? Jag är ganska ny på dethär med trädgård..Skäms

Heart
3/6/09, 10:08 AM
#8

Tack

Sommar2009
3/19/09, 8:47 PM
#9

Hej,

Har funderat på pipranka för att täcka det fula planket vid altanen. Hurstor yta kan den täcka första sommaren? planket är 2X2 meter. Hur lång tid tar det innna den har  etablerat sig och växer på ordentligt?

#5 den ser jättefin ut!

Bjornen
3/19/09, 11:07 PM
#10

Det tar några år innan tillväxten startar på riktigt och kanske uppåt 5 år. Första året blir det en upprätt stängel på kanske en dryg meter.

skuggspel
3/20/09, 1:35 AM
#11

Är det någon som vet var man köper pipranka?

Jag har frågat runt men hittils är det tvärstopp. Obestämd
(Nu har jag istället satt en himla massa frön av vindor, olika sorter, för att sätta något mot vårt skräckbajsbruna kalasfula plank. Tips på andra roliga klättrare? Vindor har jag aldrig sett tidigare men trädgårdsmässan resulterade i ett gäng olika sorters frön..Glad)

Bjornen
3/20/09, 7:55 AM
#12

Pipranka säljs på de flesta större plantskolor men börjar inte säljas förrän maj-juni.

skuggspel
3/21/09, 1:47 AM
#13

# 12 Aha! Då kanske jag inte är helt ute och slåss mot..eh.. jagar väderkvarnar, jag har bara varit lite före min tid. Tack! Hoppet om piprankan är inte helt ute.Glad

Annons:
Ranunkel
3/21/09, 11:05 AM
#14

#11 Piprankan är underbar, dock lite långsamt växande. Vill du ha en fin växt som snabbt täcker ett plank kan jag rekommendera Bokharabindan. Den kallas också arkitektens tröst för att den täcker så fort. Förutom de gröna bladen ger den en sky av vita skira blommor.
Bild hittar du här:

http://www.alltomtradgard.se/forum/view-thread.xml?thread_id=811778&forum_id=13

Joline
3/22/09, 7:50 PM
#15

Såg nästan ut som ett "häng-träd"…

skuggspel
3/23/09, 12:58 AM
#16

#14 Oj! Vilken härlig historia! GladJag ska ta mig en bra titt på dendär! Jo, en Bokharabinda vore kalas! Tack för tipset! Jag såg att den kan vara lite ohälsosam för själva huset så den får stå en bit ifrån. Vi har dock rätt mycket fulplank att täcka så jag ska leta rätt på flera olika sorters klättrare.

Sommar2009
3/26/09, 12:27 PM
#17

#14 jag har funderat på bokharabinda men då den kommer att planteras bara 1 m från husväggen och det dessutom inte är jag som äger huset vågar jag inte riktigt. Obestämd PS. det var helt underbara bilder, kommer helt klart ha en sån mitt i trädgården sen när jag har större tomt. Glad

Jag har funderat på japansk humle. Verkar kunna bli stor och täcka fort, är det någon som vet något om den?

Bjornen
3/26/09, 1:37 PM
#18

Japansk humle är en ettårig bladväxt och då täcker vanlig humle bättre och tidigare.

Joline
3/26/09, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

En klematis annars… Ljuvligt blickfång o relativt snabbväxande. Och så får du vackra blommor på köpet!

(Piilu heter denna)

Joline
3/26/09, 1:44 PM
#20

#19 Äsch det där var ju min Nelly Moser!

(Piilu har jag oxå, den är liknande men den remonterar ,med först fyllda blommor och senare enkla…)

Rekommenderas iaf

Annons:
Sommar2009
3/26/09, 1:47 PM
#21

#18 Jag har hört att även vanlig humle kan få ganska aggressivt rotsystem och leta sig in i husgrunden så då blir det lite samma sak som med bokharabindan, tyvärr.

#19 Har funderat och tittat på många klematis men jag har två stycken som inte alls växer på så fort. Jag vill ju helst ha något som blommar och är fint. Har funderingar på att kombinera humlen med purpurvinda och luktärter i sommar. Men jag tar gärna emot förslag på klematis då jag verkligen älskar dessa blommor! Glad Skulle gärna ha enklematis som kan täcka planket hyfsat gärna första men i alla fall andra sommaren.

Joline
3/26/09, 2:29 PM
#22

3:dje sommaren täckte min ända upp till  verandataket.

Växte bättre när jag fatta att roten och en bit uppåt behöver vara i skugga

Upp till toppen
Annons: