Annons:
Etikettervatten-i-trädgårdenvattenväxter
Läst 3505 ggr
flugufrelsarinn
5/26/09, 6:15 PM

fiskdjup?

Jag funderar på att börja gräva på en damm. Skulle väldigt gärna vilja ha något levande i den om det inte är för krångligt, men jag är bara på funderar- och nybörjarstadiet än som sagt. =)

Hur djup och bred måste dammen vara för att man ska kunna ha guldfiskar i den? Och kan dom övervintra eller fryser dom ihjäl om den fryser igen på vintern?

Häls-häls

/Hanna

Annons:
Joline
5/26/09, 10:04 PM
#1

Minst en och en halv meter på djupaste stället (i ett djuphå)l om det inte ska bottenfrysa. Annars kan man ju ta in fiskarna i ett akvarium över vintern, då behöver det inte vara så djupt…

poja
5/26/09, 10:20 PM
#2

Om man inte har så djupt kan man ha en pump som går, så att det inte fryser.

Grodan77
5/26/09, 10:24 PM
#3

Vi har en liten grund dam,,,doppvärmare avsedd för utomhis, funkade kanon…tyvärr kom det nån hägerlik fågel o slök fiskarna…de hade absolut haft större chans om det varit djupare!

flugufrelsarinn
5/26/09, 10:52 PM
#4

Ett djuphål? Blir det typ som en liten ficka som inte fryser som fiskarna kan bo i under vintern då…? Hur stor måste den vara då? Ett rum o kök för en fisk typ.. =) Får kolla runt på växthuset om det finns några pumpar eller doppvärmare..

För några somrar sen var det en rolig artikel i vår lokaltidning om en tant som hävdade att det var en liga från utlandet som stal hennes fiskar varje år.. Hägrar fanns visst inte med hennes världsbild.. = )

Bjornen
5/27/09, 12:15 AM
#5

Guldfisk är rudfisk och går i dvala på vintern och om det finns lite dy på botten klarar de även bottenfrysning. Om de ska tas in på vintern ska de tas in tidigt på hösten annars tål de inte omställningen till varmare inomhus.

poja
5/27/09, 9:27 AM
#6

Det behövs inte någon doppvärmare, inte heller skall de ha mat under vintern de de som Bjornen säger går de i dvala.

Annons:
flugufrelsarinn
5/27/09, 12:33 PM
#7

ok.. jag ska nog läsa på lite mer och kolla runt innan jag utsätter några stackars oskyldiga fiskar för min okunskap ;)

MdM-Cernita
5/27/09, 11:43 PM
#8

Om det blir kallt och is kan man pumpa ut lite vatten så det bildas en luftficka mellan vatten och is det underlättar övervintringen.

#3

Hägrar kan man hålla borta genom att dra stådar lite kors och tvärs en bit över vattenytan de tycker inte om när benen tar i. Har hört men inte provat att man kan ha en plashäger så får man ha fiskarna ifred.

flugufrelsarinn
5/28/09, 3:02 PM
#9

Kan det funka med en rosa plastflamingo tro? =)

MdM-Cernita
5/28/09, 4:38 PM
#10

#9

:)

anki1
5/28/09, 9:59 PM
#11

För några år sedan hade vi 2 st aborrar i en damm som sonen och maken grävt på tomten, De hade varit och fiskat och kom hem  med 2 levande abborrar i en hink. vi hade dom där över sommaren, och vi undrade många gången om de levde. När hösten kom, tömde vi ur dammen, (den var inte stor sådär 1,5 m i diameter, men det var ett djupare ställe i den.) Då fick vi se att de levde och vi tog upp dom och forslade dom till en mycket större damm som vår hyresvärd hade gjort som bevattningsdamm (han har flera såna på sina marker). Idag vet jag inte ifall fiskarna fortfarande lever. Vår egen damm är igenfylld, den var mest grävd på kul.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
5/29/09, 8:46 AM
#12

Våra vanlgare fiskar är mycket känsligare än guldfiskar, Aborre är däremot en fisk som oftast finns på djupare vatten och tål lite sämre förhållanden.

Upp till toppen
Annons: