Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2825 ggr
helisa
6/15/09, 5:27 PM

Passionsblomma

Är det någon som odlat passionsblomma från frö och fått den att blomma, hur lång tid tog det?

Jag har 3 st dom jag sått från frön jag fick av en bekant för säkert 10 år sen när hon var till grekland. sådde för kanske 2 år sen och dom växer som attan själv men det blir inga blommor Gråter

Annons:
Bjornen
6/15/09, 5:37 PM
#1

Jag har sått flera gånger från fröportioner och de har växt mycket bra men inte blommat alls och jag tröttnade efter ett antal år att ha dem kvar.

Det är ett vanligt fenomen att fröplantor av Kristie korsblomman kan vara dåliga att blomma eller inte alls blommar. Därför är alla plantor som säljs sticklingförökade.

helisa
6/15/09, 5:47 PM
#2

ok, då kanske jag ska ge upp nu då, lite tråkigt kan jag tycka ifs.

flaxss
6/15/09, 6:42 PM
#3

ge inte upp med rätt skötsell så blommar dom. vet du vilken art du har? en del kräver olika för att trivas.

en del odlas bäst i ett varmtväxthus där det alldrig blir under +15c och en del vill ha kall vintervila för att blomma.

helisa
6/15/09, 7:05 PM
#4

jag har ingen aning, dom låg i en orange frökapsel när jag fick dom så…. mina står i samma fönster året runt inne.

Bjornen
6/15/09, 7:39 PM
#5

Den vanliga caerulea har den egenheten att vissa plantor är mycket blomovilliga och man talar allmänt om plantor som aldrig blommar. Det är ett fenomen som man inte vet vad det beror på. Naturligtvis blommar en del plantor medan andra låter bli. Det också därför det aldrig används fröplantor. Andra arter har inte samma fenomen. Förr fanns de också vanligt som fröportioner (1960- och 70-talet) men är nu mera ovanligt.

Upp till toppen
Annons: