Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd och bärbuskar Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Ogräs och vilda växter Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Krukväxter pelargoner Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

ta skott av succulenter

2009-08-27 21:39 #0 av: Jennix

Jag skulle vilja ha lite tips om hur man bäst tar skott eller sticklingar av succulenter?

Zebrablad och Kalanchoe är också intressant. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2009-08-27 23:30 #1 av: Gunnell

Det beror lite på vilken succulent du syftar på. Vissa delar man, andra kan man ta sticklingar eller blad och rota.

Anmäl
2009-08-27 23:42 #2 av: Jennix

Ahh, OK. Då ska jag ta reda på vad dom heter. Nån heter taklök, tror jag. Lite rosagrön och ser ut som en stor blomma.

Vet du något om Zebrablad eller Kalanchoe?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Anmäl
2009-08-28 08:59 #3 av: Bjornen

De flesta sticklingar från suckulenta växter behöver torka något (några timmar-flera dygn) före sättning i kruka. Taklökar och andra liknande platser kan tas en del som ibland har bildade luftrötter som sedan kan fungerar som riktiga rötter. Olika Kalachoe arter tas sticklingar elller storbladiga arter hela blad.

Anmäl
2009-08-28 09:55 #4 av: Gunnell

Zebrablad, om du nu pratar om den zebrarandiga Tradescantian, tar du sticklingar av. De är lätta att rota. Själv använder jag ofta torvbricketter som man ställer i vatten så att de sväller och sätter sticklingar i (eller frön).

Vilka succulenter vill du föröka?

Anmäl
2009-08-30 13:03 #5 av: rogerth

Här är ett annat exempel på att ta sticklingar från en succulent.

Succulenten Desert Rose (Adenium Obesum) är lätt att ta "sticklingar" av. Ta en vass kniv och skär snett av ett utskott (förgrening) på växten. Sätt den i ett ljusskyddat kärl eller vas med vatten. När sticklingen fått rötter är det bara att plantera.

Belöningen efter att ha lyckats är att få se de underbart vackra blommorna (se bild).

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.