Annons:
Etikettträdgårdsböcker-och-kurser
Läst 8162 ggr
Stephanie
2010-01-20 13:33

Trädgårdstidningar?

Halloj! Jag funderar på att köpa en prenumeration på en växt-/trädgårdstidning till min mamma i födelsedagspresent. Men vad finns det för några tidningar och vad tycker ni om dom? Vilka är bäst? Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Halvdansken
2010-01-20 13:37
#1

Så svarar jag väl här också…

Tycker att du ska ta "Allt om Trädgård". Jag har den danska varianten "Alt om haven" och den är bra tycker jag. Mycket bilder, och bra information både till nybörjare och lite mer erfarna. Mycket att läsa, en hel del tips o tricks.

Jag har väl en 6-7 årgångar nu som jag sparar, och ibland tar jag med en bnke i sängen och letar efter nåt kul. Man ändrar ju sig och trädgården under årens lopp så det är bra att spara.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2010-01-20 14:52
#2

#2 Och jag nickar bifallandeGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2010-01-20 15:42
#3

Följer du efter mig, bumbleboo? Flört

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2010-01-20 15:43
#4

Jepp, en riktig "stalker"Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

lislena
2010-01-20 19:28
#5

Jag prenumerar på "Allt om Trädgård" och "Allers Trädgård" Jag tycker att dom är bra…

Åsa S
2010-01-20 20:53
#6

Natur och trädgård är den bästa tycker jag och den är helt reklamfri.

+Tidningen Hemträdgården är mycket trevlig också, den följer med medlemsskapet i RST och då får man ju även rabatter och liknande (ex. lägre pris på biljetter till trädgårdsmässan, rabatt på fröer och växter hos en del företag).

http://www.naturochtradgard.se/

http://www.tradgard.org/

(de vanliga tidningarna som säljs i butikerna tycker jag blir mer och mer reklamblaskor om jag ska ha en trädgårdstidning vill jag inte ha en massa reklamannonser utan jag vill ha bra artiklar med tydliga uppgifter och liknande)

Annons:
berobe
2010-01-21 15:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Inget snack , Allt om trädgård ger mest för pengarna

men; Den som alla andra tidningar tenderar att "gå varvet runt" efter en tre fyra år--

Stephanie
2010-01-21 18:45
#8

#4 Vad menar du? Att dom inte har så mycket mer att skriva om efter några år, och skriver om samma saker igen sen?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Maria
2010-01-21 19:43
#9

Så är det med de flesta tidningar tycker jag. Tydligast bland mattidningar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2010-01-21 19:46
#10

Jag tycker natur och trädgård ger mest för pengarna eftersom det mera är som en trädgårdsbok som man ställer in i bokhyllan det mesta är fakta som inte åldras, de glassiga tidningarna läser man ofta några gånger sedan åker de till tidningsinsamlingen. Jag har flera årgångar av natur och trädgård och här återkommer inte samma ämnen.

+ som sagt ingen reklam i natur och trädgård, bra och informativa artiklar av välutbildade trädgårdsmänniskor inte journalister med amatör trädgårdsintresse (fast skrivna så vem som helst ska förstå) ex. på artiklar i senaste numret: Såhär skapar du en ny amaryllis på fönsterbrädan, såhär odlar du din egen mistel, Mästarrabatten, perenner för magra jordar, släktet Phyllodoce, Nordens rosmarin (isop), Agretto (en ny grönsak) etc. allt med tydliga bilder, rätt Växtnamn både på svenska och med vetenskapligt namn (vilket de glassiga tidningarna ofta har för stora brister i)

Stephanie
2010-01-21 19:48
#11

När det gäller Natur och Trädgård, eller egentligen alla trädgårdstidningar, är det även något om inomhusväxter?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Åsa S
2010-01-21 21:36
#12

Japp det finns även inomhusväxter ex. natur och trädgård hade ju i senaste numret 14 sidor om växten amaryllis

Kan tipsa om att man brukar kunna beställa ett gratis provexemplar hos natur och trädgård (klickar man på länken just nu så står det att gratisexemplaren är slut men det lär finnas fler när nästa nummer trycks, ofta trycks ju lite fler än vad prenumeranterna ska ha)

Här kan man hitta ett smakprov på hur tidningen Hemträdgården är http://www.tradgard.org/tidningen/hemtradgarden/pdfothumbs/2003/nr%203%202008_bladderex.pdf 

Tidningen är dock längre än 12 sidor det är bara ett litet smakprov i pdf filen

Stephanie
2010-01-21 21:41
#13

#12 Det med gratisex missade jag! Det låter ju som en bra tidning i alla fall! Ska absolut kolla upp mer. Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Stephanie
2010-01-21 21:49
#14

En annan sak jag kom på - framförallt i Natur och Trädgård - är det för "oss vanliga dödliga" eller är det på en högre nivå? Typ för professionella eller så? Tungan ute

Och apropå "Natur och trädgård", hur mycket natur är det? Syrran trodde inte att hon var så intresserad av det.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Åsa S
2010-01-21 22:13
#15

Natur och trädgårds målgrupp är vanliga personer som är intresserade av trädgård och natur. Utav tidningens 100sidor brukar det vara runt 75sidor trädgård, 10-15sidor natur och resten forskning + övrigt.

Naturdelen kan vara både insekter, djur, mossor, lavar, svampar mm. och mycket av detta är ju ibland på gränsen till trädgård det med, det är ju bra att veta vilka svampar man kan äta, vilka insekter som är skadliga eller nyttiga för trädgården etc.

petsson
2010-01-22 14:49
#16

Allt om Trädgård upprepde sig efter något år tyckte jag. Glassiga bilder på trädgårdar mest från zon 1 - 3,  dessutom dyr även som prenumeration.

Allers Trädgård är bättre och billigare.

"Grundskolan " för odling är densamma i alla tidningar i stort sett.

Sedan tillkommer experter inom olika områden med tips,  nya trender och ide'er m.m.

Mitt tips är att sätta sig ner och rita en skiss över trädgården, strukturera upp hur man vill ha det. Påbörja inte för många projekt samtidigt, allt tar längre tid än man tror. Försök hålla "planen" men var också öppen för nya ide'er som visar sig vara bättre än ens egna. Det tar några år, det kanske inte växer så fort  eller blev inte så bra som man trodde det skulle bli. Dröm och fantisera gärna , glöm inte att ha roligt och njuta, det är halva nöjet när man skapar en trädgård. När sista plantan är i jord , drömmen blivit verklighet och cirkeln  är sluten, upptäcker man hörnet där man började .   Förvånad Gråter

 Dax för "renovering"…………  Glad

Halvdansken
2010-01-22 15:11
#17

Finns tydligen fler bra trädgårdstidningar i Sverie än i Danmark. Undrar om Natur o Trädgård skickar utomlands. Ska kolla.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Torparmor
2010-01-23 00:48
#18

Instämmer helt med Åsa. Jag rekommenderar Natur & Trädgård och har för länge sen skippat alla andra trädgårdstidningar. Ibland när jag ska åka tåg har jag bläddrat i de vanliga trädgårdstidningarna på kiosken på centralen, men det har aldrig blivit nåt köp. De är lika som tidigare år


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

berobe
2010-01-25 11:58
#19

Visst är Natur och Trädgård OK - jag tycker dock den är lite trist upplagd.Glassighet kan vara kul ibland också….

Men kila in på biblioteket för tusan och jämför tidningrna. En glad present…ja- välj och vraka..eller ta båda!

Åsa S
2010-01-26 09:14
#20

Nu verkar det finnas gratisexemlar igen att beställa hos natur och trädgård ifall man vill titta på en tidning innan man beställer

Annons:
Upp till toppen
Annons: