Annons:
Etikettervatten-i-trädgårdenvattenväxter
Läst 11797 ggr
[Sephrenia]
2/22/10, 11:16 PM

Fontän fundering...

Är väldans sugen på en fontän till våran kommande balkong, skulle vara läckert med ett litet vattenspel mitt ibland min "nytto odling" (kryddor, grönsaker och lite frukt och bär + en härligt doftande jasmin) skulle vilja ha tips på vad man ska ha för kärl och om någon vet vart man kan köpa en liten mistmaker (dimm görare), vill ha en liten dimma inte en kaskad av regnmoln på balkongen ^^

Om någon har tips, ideér eller kanske kritik mot mitt till tänkta projekt säg så skriv mer än gärna.

Annons:
Halvdansken
2/23/10, 11:18 AM
#1

Det finns ju massor med olika små vattenspel att köpa, kolla en större plantskola.

Det där med mistmaker skulle jag hoppa av. Du får fylla på vatten konstant.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Sephrenia]
2/23/10, 2:25 PM
#2

Okej, ja, då är det ju enklare att springa med vattenspruta på kvällarna än att ha en mist maker.

Frågan är ju bara om man ska ha något som pumpar runt och pålar eller nöja sig med en balja med vattenväxter, men då är frågan, måste dom ha cirkulation och måste man byta vattnet varje dag?, detta hör ju mer till en annan tråd kanske men, bara fortsatta funderingar.

hindul
5/13/10, 10:27 PM
#3

Hur har det gått med "balkongdammen"? Jättenyfiken!!

Jag har annars en liten idé: En balja med vattenväxter, som du skrev, den behöver inte dagliga vattenbyten, utan byta vattnet kan man göra när det börjar se ofräscht ut, och det gör det ju fortare när vattnet står alldeles stilla. Men till akvarier finns det luftbubblande don - en liten kompressor som pressar luft genom en slang, slangen placeras i baljan och på slangens ände sätter man en liten pryl som fördelar luften till flera småbubblor. (Finns ofta att köpa på blocket eller tradera eller liknande ställen.)

Det här renar inte vattnet, men får det lite i rörelse. Dessutom får man lite porlande ljud och vattnet blänker lite mer när det är i rörelse.

För att växterna ska trivas i baljan tillsätter du lite näring för akvarieväxter en gång i veckan.

Det finns ju flytväxter som man inte planterar, utan som bara ligger på ytan och tar näring direkt ur vattnet med sina rötter som hänger fritt i vattnet. Det finns även sådana flytväxter som blommar!

[Sephrenia]
5/23/10, 5:24 PM
#4

#3 hej kul att du kom ihåg detta, nu har jag en idé som är på g så att säga, en balja och vattenhyacinther (aj aj stavning?) men det du skriver om bubbel för att det ej ska bli äckligt tåls att tänka på tack igen :) Ska kolla lite på en dammhemsida så återkommer jag när jag fått helt koll på läget :P

Brantas Gård
6/21/10, 6:17 PM
#5

vi har haft en dimmer som gör ånga av vatten. har man inte ett för litet kärl så behöver man inte fylla på såpass ofta. de växter som vi har runt om har vi itne behövt vattna på 1 månad trots mkt värme, de är jättestora och fina.

de dimmrar som jag har erfarnhet av finns med både 1,3,5 & 9 membran. pris från 395kr.

jga kan berätta mer om du maila mig på brantas@live.se

magma
6/21/10, 9:52 PM
#6

Vart köper man sådana "dimskapare"?? Skulle vilja ha en sådan i min kommande damm i mitt kommande växthus…Skrattande

Annons:
Brantas Gård
6/21/10, 9:56 PM
#7

det fanns på åkraberg i väröbacka, de har en webbutik, men dimmern har inte kommit dit ännu, men de kan säkert skicka med posten.

www.akraberg.se

magma
6/21/10, 11:21 PM
#8

Aha, tack för tipset! Har googlat runt lite, och det verkar finnas sådana på Vattenliv.nu också. Men sedan ska man ta reda på hur stor man behöver, om man vill ha med eller utan belysning osv… *ojoj* Tungan ute Denna såg intressant ut.

Brantas Gård
6/21/10, 11:26 PM
#9

ska man ha den ute så rekomenderar jag minst en med 5 utblås. dimman blåser bort väldigt lätt. men är det helt vindstilla och man inte är ute efter jättemkt dimma så duger en 3:a bra.

det är snyggt med belysning, ger en mer magisk färg i dimman,speciellt kvällstid.

magma
6/22/10, 1:02 AM
#10

Den jag funderar på ska vara inne i ett växthus, ska gjuta en liten damm där, ha ormbunkar bredvid, lite stenar med mossa på… Hmhm, får nog rita närmare på planerna:)

[Sephrenia]
6/23/10, 4:28 PM
#11

#5 Tack ska tänka på det för det är hiskeligt varmt på våran balkong därav tänkte jag på en sån där.. hmm.. återkommer när jag funnit ett kärl som matchar ändamålet.. btw blir själva dimmern varm så den kan bränna hål i såna här små dammkärl?

#10 jädrar va spännande, hoppas det kommer bilder för fulla muggar sedan.

magma
6/23/10, 4:45 PM
#12

Haha, självklart! Tungan ute Fast än så länge är vi på stadiet att vi murar upp bäddar med lecablock, ska snart skruva på taket och sätta in fönsterna.

Nooon2
6/23/10, 6:41 PM
#13

Hej! Måste bara inflika en lite åsikt gällande det där med luftpump:

Jag har ingen damm alls men några akvarier. Jag övergav det där luftbubblandet för många år sedan till förmån för  strömmande vatten. Jag tycker inte att luftbubblande låter trevligt utan tycker att det blir ganska störande i längden. Det finns små innerfilter att köpa i zoohandeln som arbetar utan luft. De är ett mycket bättre val. På köpet får man filtrering. Vill man ha lite porlande kan man sätta en liten slangbit/rörbit på utströmmarröret och låta vattnet rinna över några stenar eller liknande. 
Man vill ha lite rörelse i vattenytan för att inte en hinna av bakterier ska täcka den - osnyggt och hindrar syreutbytet. Dessutom blir det ju som sagt väldigt vackert när ljuset spelar och speglas i den rörliga vattenytan.

Dessa innerfilter är avsedda för inomhusbruk så man får tänka sig för hur man gör om man vill använda dem ute.
… men samma säk gäller ju luftpumpar och dim-manicker (i alla fall dem jag har sett).

Annons:
Brantas Gård
6/24/10, 10:05 AM
#14

det finns luftpumpar och dimmaskiner för både utomhusbruk, det gäller att välja rätt. ska väl vara IP 44 har jag för mig (osäker på sånt)

EvaSe
6/29/10, 11:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Hejsan

Så här gjorde jag med en kopparbytta, några stenar och en liten pump och en vattendimmer.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Maria
6/30/10, 9:16 AM
#16

#15 Så fintGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: