Annons:
Etikettervatten-i-trädgårdenvattenväxter
Läst 5787 ggr
helisa
4/18/10, 10:49 AM

Näckrosor

Har fått en näckros (röd) tror jag. Den har några år på nacken är ganska stor tycker  jag. Men vet inte riktigt vart jag ska ha den, har ett gammalt badkar som inte används till nåt, funderar på att ha näckrosen i det. Men räcker djupet?

Annons:
Åsa S
4/18/10, 12:11 PM
#1

Det beror helt på det finns näckrosor som vill ha ett djup på 50cm och det finns de som vill ha ett djup på 1-2m. Du får nog kolla vad det är för sort du fått och söka på hur djupt just denna sort vill ha det.

Om man inte hittar sortnamn kan man ju se på växten ifall de hamnar fel. Om bladen och blomman är långt över vattenytan när de blommar sitter de för grunt, om bladen aldrig tar sig upp till ytan utan är under vattenytan sitter den för djupt.

helisa
4/18/10, 12:25 PM
#2

Jag hade den i en tunna med samma djup förra sommaren och bladen kom upp och la sig fint på ytan, tyvärr blev det inga blommor, den stog nog lite för skuggigt, dom jag fick den av vet inte vad det är för sort heller så..

Brantas Gård
6/21/10, 6:22 PM
#3

fick den några näringstabletter ?

helisa
6/21/10, 9:54 PM
#4

#3 Dom är inte så lätt att få tag i häromkring, lutar åt att jag får beställa på nätet, liksom näckroslera. Har ringt alla trädgårdshandlare här omkring, ingen har vare sig lera eller näringslabletter.

Brantas Gård
6/21/10, 9:57 PM
#5

var bor du ?

helisa
6/21/10, 10:22 PM
#6

Söderhamn

Annons:
Brantas Gård
7/26/10, 1:16 PM
#7

jag kan skicka upp näringstabletter till dig, men leran blir kankse lite tung….. du kan maila mig om du vill på brantas@live.se så kan vi lösa det om du vill…. lite sent för blommning i år kankse om den inte ens har några knoppar, men då är du ju redo inför nästa år….

helisa
7/26/10, 6:52 PM
#8

#7 Super tack, jag får satsa på att ha både lera o näringstabletter i ordning till nästa år, nu lever den iaf men har bara blad.

Jag mailar dig lite snare

[Solbacken1]
7/9/12, 6:42 PM
#9

Hej

Jag har vunnit en näckros på tradera. Nymphea stellata.

Det kom tre knölar och nu är frågan hur gör jag. Vi har en damm inomhus som är 65cm i diameter och 40cm djup.

Vad tror ni kan jag får liv i knölarna och hur?

Tack för svar.

Upp till toppen
Annons: