Annons:
Etikettervatten-i-trädgårdenvattenväxter
Läst 11393 ggr
flugufrelsarinn
2010-05-16 21:52

alginvasion

Nu till våren har jag byggt en liten damm.. Men den är alldeles igenvuxen med alger nu när solen börjar ligga på. Vad ska man ha i för att det inte ska växa? Tycker mig nästan minnas att jag läst nåt om en dammussla som ska städa upp algerna åt en på ett naturligt sätt.. Finns det annars nån fisk man kan slänga i? I akvarier brukar ju folk ha en sån där som alltid sitter klistrad på glaset med en stor ful mun.. Kan man ha en sån i dammen tror ni?

Annons:
hindul
2010-05-16 22:26
#1

Vattenliv är en informativ och bra sida för bl a trädgårdsdamm. Där hoppas jag du kan hitta någon bra info! Jag tror inte de har fiskar eller musslor, men växter som är bra på olika sätt för balansen i dammen har de.

Halvdansken
2010-05-16 23:13
#2

Nej du kan inte ha ancistrusar (sugmalar) i en damm, de gör ingen nytta alls på den typen av alger.

Vatten + ljus = alger.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Brantas Gård
2010-06-21 18:22
#3

Musslor renar 40 liter i timman, men de tar inte bort alger.

Rudskallen även kallad Guldskallen äter trådalger.

Det första du måste ta reda på är vad du har för alger tråd eller svävaralger eller något annat, innan du börjar behandla. Har du någon cirkulation på vattnet ? Det finns även en del växter som arbetar förutsättande mot alger.

flugufrelsarinn
2010-06-21 19:24
#4

Jag har en liten pump så det rör ju på sig iallafall.. Hällde i ett gäng grodyngel, dom åt upp det mesta men nu har nog någon ätit upp dom… Är lite tveksam till medel…

Brantas Gård
2010-06-21 21:55
#5

det finns ett naturligt medel, vet inte var man får tag i det, men det innehåller korn tror jag det var.

Har även hört att man kan slänga i en kornbal, måste nog vara minst 1 år så ska de ta bort en del alger, men det beror ocå på vad man har för alger.

Har dock inte provat så jag vet inte om det fungerar. det finns många medel som är ofarligt för växter fiskar och andra djur.

Frogprincess
2010-06-22 13:26
#6

Hej!!!

jag har dammfiskar som heter "sandkrypare" på svenska och något typ "gobi gobi" på latin. De ska äta alger (sägs det).Köpte dem i en vanlig zoo affär som säljer dammfisk.

Sen bör du nog ha ett filter till din damm om du har fiskar i den. Fiskar är ordentliga skitgrisar och gör vattnet lite grumligt.men det är väldigt trevligt och ha enmorgonrutin att gå ut och ge fiskarna lite mat :-)

Hur stor (yta och djup) är dammen?

Mycket växter konkurerar också ut algerna. Jag har fått lära mig at ju mer växter du har ju mindre alger.

/Frogprincess

Ha en riktigt fin dag :-)

Välkommen att  besöka min trädgårdsblogg:

http://www.nillasgarden.se

Annons:
flugufrelsarinn
2010-06-22 17:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Den är ganska liten 2x1,5 meter kanske och ca 40cm som djupast.. så här såg den ut som nygräv och nypåfylld i april --->

flugufrelsarinn
2010-06-22 18:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

inga växter i dammen än.. måste bestämma vilka och hur och varför.. men nu ser det lite bättre ut än det gjorde innan, när jag skrev inlägget.. tror allt liksom har "lagt sig" nu..Det är bara nån slags grön trådig alg som sitter på stenarna i botten..

Brantas Gård
2010-06-23 00:18
#9

#6 Sandkrypare är som dammsugare de går på botten och äter slam, inte alger- tyvärr….

#8 låter som trådalger…..

Frogprincess
2010-06-23 02:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 okej,… där lärde jag mig något nytt :-) Jag trodde faktiskt att det var deras förtjänst att min stora damm är förskonad i från just trådalger. men visst har jag problem med att vattnet är grönt.

#7 Din damm är ju jättefin!!! Det var lite av en dröm att ha en sådan med sten, men ödet ville annorlunda och i dag har jag två dammar av helt olika karaktärer. En liten gjuten och en jättestor 15x15 meter… Men jag har tyvärr aldeles för lite växter i dessa. Fyller dock på allteftersom.

Ha en riktigt fin dag :-)

Välkommen att  besöka min trädgårdsblogg:

http://www.nillasgarden.se

Nooon2
2010-06-23 14:35
#11

Jag är ingen dammägare men väl akvarieägare och har som sådan haft en del med alger att göra. Mitt bidrag, som jag hoppas kan komma till nytta, blir ett recept på hur man naturvänligt bekämpar alger i akvarier.

1. Mörkläggning tre dagar för att ge algerna en törn.
2a. Tillsätt många snabbväxande växter genast efter mörkläggningen. De ska ta upp näringen i vattnet så att algerna fortsättningsvis får svälta. Flytväxter dämpar ljuset och bidrar även på så sätt till att hindra algernas framfart.
2b. Skölj filtret i akvarievatten (dammvatten för er då..) i en hink. Häll bort det vattnet. Detta för att vara extra snäll med de goda bakterierna i filtret - kranvatten är inte bakterievänligt. Bakterierna hjälper till att hålla nere ammonium- och nitritnivåerna i vattnet - något som alger sägs gilla.
2c. Gödsla absolut inte. Mata fiskar och andra djur mycket sparsamt.
2d.Bekämpa gärna algerna mekaniskt - dvs - skrubba bort dem. Lämna inte resterna i vattnet utan ta bort dem.

Ha tålamod - algerna försvinner inte direkt. Växter och mikroorganismerna behöver tid på sig att fixa detta. När de fått akvariet i balans så kommer de att kunna hålla algerna i schack. Upprepa behandlingen om det behövs. Döda inte mikroorganismerna med något kemiskt algbekämpningsmedel. Det kan hända att man får en vit grumling när algerna dör. Det är infusorier som kalasar på alger och i sin stora glädje förökar sig explosionsartat. Det gör inget - låt dem hållas. De dör när algerna är slut.
Håll efter vattenbyten och filter i fortsättningen.
Kan man minska belysningen så är det bra. Ni dammägare kanske kan plantera buskar eler så… eller i alla fall ha flytväxter? Alger gillar inte heller surt vatten så filtrering över torv kan vara bra. I så fall ska det vara torv avsett för filtrering. Köpes i zoohandeln.

Om åtgärderna inte räcker till så finns det dyra uvc-filter som lär döda allt som passerar.

Hoppas att detta kan vara till hjälp :)

Vänliga hälsningar
/Nooon2

ps. Fina dammar ni har…
…är lite avis på er som har damm… överväger att ställa en bytta på balkongen eftersom jag saknar egen gräsplätt. ds

Upp till toppen
Annons: