Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Hortensia ändrar färg!

2010-05-29 18:31 #0 av: tjorve

Hej! Mina förut så vackra blå-lila hortensior i fönstret, har blivit gröna! Jag har läst att det kan bero på för sur jord?

Vad ska jag göra? Har hört att man kan använda Alun, men är det nån som vet om Apoteket fortfarande säljer det?

Anmäl
2010-05-29 19:16 #1 av: Åsa S

Jag antar att du har järn i vattnet.

Hortensia kan ändra färg vid högt pH blir blommorna mera åt rosa hållet och vid lågt pH mer åt det blå hållet. Finns det gott om järn i vattnet så kan blommorna få en grönaktig nyans.

Numera finns det dock även hortensior på marknaden som är mer färgstabila.

Anmäl
2010-05-29 21:56 #2 av: SaJo123

Alun finns ibland på ICA på kryddhyllan.

Anmäl
2010-05-29 21:57 #3 av: SaJo123

Kolla bland kryddor i påse.

Anmäl
2010-06-03 15:52 #4 av: zabelle

Jag hittade Alun på vårt apotek i går, så det ska finnas där också.

Provade förra året att peta ner Alun kristaller till min ena hortensia, den blev snyggt blå!

Zabelle   

Anmäl
2010-06-03 20:20 #5 av: Åsa S

Alun brukar dock inte trolla bort järnet så det är inte säkert att alun funkar mot grönaktighet.

Anmäl
2017-03-14 19:48 #6 av: Torparmor

Jag fick förra veckan en stor hortensia med rosa och vita blommor. Tyvärr måste jag direkt byta till större kruka. Vilken jord ska jag använda för att behålla blomfärgen?

Dagen idag är ett oskrivet blad - gör något bra av den gåvan!

Anmäl