Annons:
Etikettervatten-i-trädgårdenvattenväxter
Läst 9005 ggr
Linnea
1/17/11, 12:46 PM

Damm i liten trädgård

Jag har en väldigt liten trädgård, tycker jag iaf eftersom jag jämför med den vi hade förut. Den är ca 600 kvm minus platsen där huset, förrådet och grusgången är så det blir inte så himla mycket kvar. Vi bor på en hörna och den sidan som är mot den större vägen står just nu en stor hängbjörk (alltför stor, den tar upp en tredjedel av denna sidan av trädgården).

Vi har satt en liten rönnsumak på andra sidan gräsmattan. Jag funderar nu på om det går att bygga en damm runt rönnsumaken, så att den står på en liten ö. Frågan är ju hur man gör med rötterna? Enbart dammduk funkar ju inte så bra, rötterna lär ju gå rakt igenom. I dagsläget är den ca 20-30 cm hög men den växer fort som attan.

Hur stor måste ön vara? Har tänkt bygga upp en liten kulle på ena sidan så att det kan rinna vatten ner i dammen med hjälp av en pump. Hur djup måste dammen vara? Vi har en son som blir 6 nu i år och man vill ju inte att han trillar ner i dammen, har ni några förslag där? Nåt lågt trästaket av enklare modell kanske som man enkelt kan ta bort senare?

Vill ju även att dammen ska vara lite insynsskyddad men det ska ändå komma in solljus. Kanske att man gör en liten sittplats bredvid dammen?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Halvdansken
1/18/11, 6:27 PM
#1

Jag är inte så bra på dammar, men däremot har vi haft rönnsumakar. De sätter stora mängder rotskott, därför rekommenderas det att man har gräs runtom (eller liknande) så att man håller skotten nere mha gräsklipparen.

Jag vet inte om en riktig gummiduk kan hålla borta rötter och rotskott? Om ni gräver nu, så kanske rötterna lär sig att växa under duken, om ni inte gör den för djup. Det finns ju inga regler på djup, det är mer frågan om vad ni vill med dammen - fisk, växter osv.
Gillar iden, men tänk på att det är ett träd/stor buske, och att den tappar bladen, så ni får rensa dammen på hösten.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

hindul
1/18/11, 10:46 PM
#2

Vad mysigt det lät!

Kan man gjuta en "balja" av cement (eller betong eller vad man nu har?). För att hålla undan rötterna, tänker jag. Fast då får man väl gräva rätt djupt och skadar kanske rötterna med det…?

vattenliv.nu kanske du kan hitta användbar info?

Linnea
1/19/11, 7:00 PM
#3

jag jag kom på idag att man kanske kunna komma över en sån där stor cementring som man har när man bygger vägar över vattendrag. Om man sätter ner en sån runt rönnsumaken och kanske gjuter lite i botten av dammen så borde det gå, verkar bli ett stort projekt..

Plantan är ju väldigt liten änsålänge så ska man gräva runt den så får man nog göra det snart innan rötterna börjar växa åt alla håll.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: